تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 مهر 1396
دستورالعمل هایی برای مدیریت کردن عوارض جانبی CAR T cell درمانی

  دستورالعمل هایی برای مدیریت کردن عوارض جانبی CAR T cell درمانی

در سال های اخیر، درمان های مبتنی بر سلول های ایمنی به خط اول مبارزه با سرطان تبدیل شده اند اما این درمان با عوارض جانبی همراه است که منجر به چالش هایی برای سرطان شناسان شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه تگزاس در مطالعه ای که به تازگی در Nature Reviews Clinical Oncology به چاپ رسیده است دو عارضه جانبی مهم مربوط به استفاده از CAR T Cellدرمانی را برشمرده اند. این CAR T Cellدرمانی سطح جدیدی از درمان را برای بیماران مبتلا به طیف وسیعی از سرطان ها ارائه می کنند.

بنابر آن چه در این مطالعه ارائه شده است در مطالعات بالینی CAR T Cellدرمانی، میزان پاسخ دهی بیماران مبتلا به سرطان های مختلف به این درمان 50 تا 90 درصد بوده است. این نرخ موفقیت به مراتب بیش از آن چیزی است که در ترکیب شیمی درمانی و پیوند سلول های بنیادی اتولوگ در بیماران دیده می شود. محققین در این مطالعه دو عارضه جانبی استفاده از این درمان را موارد زیر برشمرده اند:

  • سندرم آزادسازی سیتوکین(CRS) که آن را طوفان سیتوکینی نیز می نامند و یک پاسخ ایمنی افزایش یافته است که منجر به علایم شبه آنفلوآنزایی کشنده می شود.
  • سمیت عصبی(CRES) که محققین آن را سندرم انسفالوپاتی وابسته به CAR T Cellدرمانی نامیده اند و می تواند منجر به تورم مغزی کشنده شود.

هم CRS و هم CRES قابل درمان هستند و شناسایی زودهنگام این عوارض می تواند به مدیریت کردن آن کمک کند. دانستن این عوارض می تواند منجر به دستورالعمل هایی برای آماده سازی و مونیتور کرد بیماران در حین و بعد از تزریق CAR T Cellها، شناسایی و مرحله بندی کردن بروز CRS و CRES و ... شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه