تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مهر 1396
مدلی سلولی برای مغز و یافتن اطلاعات جدید در مورد بیماری های تکوینی

  مدلی سلولی برای مغز و یافتن اطلاعات جدید در مورد بیماری های تکوینی

با بازبرنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های عصبی، محققین انستیتو کارولینسکا مدل های سلولی را برای مغز انسان تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، لیسنسفالی(Lissencephaly) یک بیماری تکوینی نادر مادرزادی است که می تواند بوسیله موتاسیون در ژن DCX ایجاد شود. افرادی که دچار این موتاسیون هستند با ناتوانی های تکوینی شدید متولد می شوند و به جای این که مغزی چین خورده داشته باشند، سطح مغزشان صاف است.

در مطالعه که در کارولینسکا صورت گرفته است دکتر آنا فالک و همکارانش از تکنولوژی تولید سلول های iPS برای ایجاد مدل های سلولی مغزی انسان استفاده کردند. آن ها در این مطالعه نمونه هایی از سلول های پوستی افراد مبتلا به لیسنسفالی را گرفته و آن ها را به iPS تبدیل کردند و تحت شرایط خاص آن ها را به سلول های بنیادی عصبی و نورون تبدیل کردند.

ارزیابی ها نشان داد که این سلول های بنیادی عصبی و سلول های عصبی مشتق از بیماران لیسنسفالی با سلول های مربوط به افراد سالم متفاوت هستند. در واقع مشاهده شد که سلول های بیمار که دارای نسخه موتانت ژن DCX هستند، بلوغ آهسته تری دارند،زوائد کوتاه تری دارند و تحرک کمی نیز دارند.

پیش از این مشخص شده بود که DCX روی توانایی مهاجرتی نورون ها اثر می گذارد اما این مطالعه نشان می دهد که DCX نقش های بیشتری نیز دارد، که بیشتر مربوط به بحث های تکوینی است. این مطالعه نشان می دهد که چگونه می توان از دستاوردهای تکنولوژی تولید سلول های iPS، برای کشف دلایل بیماری های تکوینی استفاده کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه