تاریخ انتشار: یکشنبه 23 مهر 1396
تولید یک رده جدید سلول های بنیادی که می تواند بر پتانسیل درمان ها و تحقیقات بیافزاید

  تولید یک رده جدید سلول های بنیادی که می تواند بر پتانسیل درمان ها و تحقیقات بیافزاید

محققین سلول های بنیادی با پتانسیل تکثیر بالا تولید کرده اند که می توانند منجر به رسیدن به اطلاعات بیشتر در زمینه سقط جنین و اختلالات تکوینی شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققین در انستیتو Wellcome Trust Sanger سلول های بنیادی با پتانسیل افزایش یافته (EPSCs) را برای اولین بار در موش ایجاد کرده اند که پتانسیل تکوینی بالاتری در مقایسه با رده های سلول های بنیادی موجود دارند. این سلول های بنیادی ویژگی هایی مانند سلول های اولیه دارند که طی تکوین جنینی شکل می گیرند و آن ها را سلول های بنیادی همه توان می نامند.

برای کشف سلول های بنیادی جدید برای استفاده در تحقیقات و طب بازساختی، محققین راهی را برای کشت سلول ها در مراحل اولیه تکوینی شان یافته اند، یعنی زمانی که تخم های لقاح یافته تقسیم شده و در مرحله 4 یا 8 سلولی قرار دارند و پتانسیل همه توانی دارند. فرضیه آن ها این است که این سلول ها در مقایسه با سلول های بنیادی جنینی که معمولا از مرحله 100 سلولی تکوین(بلاستوسیست) جدا شده اند، برنامه ریزی کمتری شده اند. آن ها این سلول ها را در شرایط رشد خاصی که سیگنال ها و مسیرهای تکوینی کلیدی را مهار می  کند، کشت دادند.

این محققین کشف کردند که سلول های جدیدا کشت شده آن ها ویژگی های تکوینی دلخواه اولیه ترین سلول ها موسوم به سلول های بنیادی با پتانسیل افزایش یافته(EPSCs) را حفظ کرده اند و از همه مهم تر این که آن ها قادر به بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی جنینی موشی و سلول های iPS در شرایط جدید و تبدیل کردن آن ها به EPSCها هستند و  به نوعی ساعت تکوینی آن ها را به عقب بازگرداندند.

دکتر جیان یانگ از محققین این مطالعه براین باور است که EPSCها پلت فرمی را برای مطلعه سلول های جنینی اولیه به طور دقیق در سطح مولکولی ارائه می دهند و می توان در آینده ای نزدیک از پتانسیل آن ها در طب بازساختی و پزشکی نیز استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه