تاریخ انتشار: شنبه 29 مهر 1396
نشاندار کردن سلول ها، راهی برای کاهش استفاده از مدل های حیوانی

  نشاندار کردن سلول ها، راهی برای کاهش استفاده از مدل های حیوانی

نشاندار کردن سلول می تواند تحقیق در زمینه ی بیماری هایی همچون سکته ی قلبی، دیابت و آلزایمر را ساده نماید و نیاز به استفاده از حیوانات برای مطالعه را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان دانشگاه توبینگن روشی را بوجود آوردند که در آن یک نوع سلول خاص در موش را هدف قرار داده و عملکرد آن را با به کار بردن روش مقطع نگاری با استفاده از نشر پوزیترون (PET) بررسی نمودند. ردیابی سلول ها با استفاده از روش PET به دانشمندان امکان را میدهد که بتوانند روند پیچیده ی حیات را در بدن موجود زنده بدون استفاده از روش های تهاجمی در حیوانات آزمایشگاهی مشاهده نمایند. این روش راهی مفید برای شناسایی و تشخیص بیماری ها می باشد و باعث کم شدن نیاز به استفاده از حیوانات برای انجام آزمایشات می شود. بافت ها و ارگان ها از سلول های متنوعی تشکیل شده اند مانند خون، استخوان، کبد، عضله و یا سلول های عصبی. مهاجرت یا تغییر در نوع خاصی از سلول ها در بدن پدیده ای معمول و متداول است اما باعث ایجاد بیماری های بسیاری نیز می شود. مثلا تولید و مهاجرت سلول های ایمنی باعث التهاب می شود و یا رشد بی رویه ی سلول باعث سرطان می شود و یا دیابت باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی می شود. این اتفاقات بدلیل ارتباطات پیچیده در انواع مختلف سلول ها می باشد. بنابراین شناخت این فرآیندها بسیار مهم است. روش ردیابی سلولی جدید، استفاده از یک آنزیم مصنوعی در PET است در این روش محققان با استفاده از آنزیمی که می توان آن را بوسیله ی دستکاری ژنتیکی در موش (مثلا فقط در سلول های T در سیستم ایمنی) بدست آورد، شرایط را ردیابی و بررسی می نمایند. تابش ماده ی رادیواکتیو تجمع یافته در سلول های مورد مطالعه باعث ردیابی در روش PET می شود. این تابش برای جاندار بی ضرر است و میتواند با استفاده از انتشار پوزیترون و انتقال آن بر روی یک صفحه مشاهده شود. روش PET بعنوان یک روش غیرتهاجمی مطالعه سلول زنده که موانع کمتری نسبت به سایر روش ها دارد استفاده می شود. در این مطالعه عملکرد یک سلول خاص می تواند برای چندین هفته در یک موجود زنده بررسی شود و آسیبی برای موجود زنده در پی نداشته باشد برای مثال محققان سلول های خونی، عضله ی قلب و یا سلول های T  موشی را در این آزمایش نشانه گذاری نمودند سپس عملکرد آن ها را در سکته ی قلبی و یا در پاسخ های التهابی بررسی نمودند.

این روش تصویر برداری جدید می تواند برای هر نوع سلول موجود در مدل های بیماری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین  در بسیاری از تحقیقات بیومدیکال و تشخیص بیماری ها مهم و کاربردی می باشد. علاوه بر آن، وضعیت سلول های پیوند زده شده را می توان پیگیری نمود. این روش همچنین می تواند در صنعت داروسازی برای آزمودن داروها و درمان های جدید  مفید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه