تاریخ انتشار: شنبه 18 آذر 1396
امیدوار کننده بودن ژن درمانی علیه هموفیلی

  امیدوار کننده بودن ژن درمانی علیه هموفیلی

استفاده از ژن درمانی برای ده مردی که علایم هموفیلی را نشان می دهند منجر به بهبودی آن ها شده است به نحوی که محققین براین باورند این رویکرد درمانی می تواند بیماری را به طور کامل در آن ها درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، هموفیلی بیماری است که اغلب مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و دلیل این بیماری فقدان ژنی است که یک پروتئین مورد نیاز برای لخته کردن خون را می سازد. یک بریدگی کوچک در این افراد می تواند منجر به خونریزی شدید در این افراد شود و حیات آن ها را تهدید کند. استفاده از ژن درمانی می تواند فقدان این ژن را برطرف سازد. در این روش با استفاده از یک ویروس مدیفه شده که منجر به بیماری زایی در انسان نمی شود، می توان دستورالعمل های DNA(ژن مربوطه) را به سلول های کبدی منتقل کرده و از آن ها برای تولید فاکتور انعقادی استفاده کرد. این درمان از طریق تزریق درون سیاهرگی صورت می گیرد.

در این مطالعه جدید، ده بیماری که مورد ژن درمانی قرار گرفتند در حال حاضر قادر به تولید فاکتور انعقاد خون به میزان طبیعی هستند. دوره های خونریزی در آن ها بسیار کاهش یافت به نحوی که قبل از ژن درمانی این افراد ماهانه دچار خونریزی های شدید می شدند اما بعد از استفاده از ژن درمانی آن ها تا یکسال علایم عدم انعقاد خون را نشان ندادند. ده نفر از این بیماران دیگر نیازی به استفاده از فاکتور انعقادی تجویزی نبودند و عوارض جانبی نیز در آن ها مشاهده نشد. این درمان در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی است و هزینه نهایی استفاده از آن نیز مشخص نیست اما درمان با استفاده از فاکتور انعقادی، هزینه سالیانه 200000 دلاری برای فرد دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه