تاریخ انتشار: شنبه 18 آذر 1396
مهار چاقی در موش های تغذیه شونده با رژیم پرچربی

  مهار چاقی در موش های تغذیه شونده با رژیم پرچربی

محققین دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن؛ راهی برای جلوگیری از رشد سلول های چربی یافته اند. طی رشد سلول های چربی فرد دچار اضافه وزن و چاقی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین با فعال کردن یک مسیر در سلول های چربی موش، توانسته اند جانوران را بدون این که چاق شوند با رژیم غذایی پر چربی تغذیه کنند. این امر می تواند اهداف درمانی جدیدی را برای درمان چاقی معرفی کند. به عقیده دکتر فانکسین در دانشگاه واشنگتن این امر از آن جایی بسیار مهم است که جانوران مورد استفاده در این مطالعه با این که با رژیم غذایی پر چربی تغذیه شدند اما دچار اضافه وزن نشدند اما در مورد انسان، وجود مقادیر زیاد چربی در غذا منجر به چاق شدن می شود.

فانکسین و همکارانش روی مسیر سونیک هج هاگ فوکوس کردند که در بسیاری از بافت های بدن فعال است. آن ها موش های مهندسی شده ای را تولید کردندکه در آن ها مسیر هج هاگ در سلول های چربی شان در زمان تغذیه با رژیم پرچربی فعال می شود. بعد از هشت هفته خوردن غذای پر چرب؛ جانوران گروه کنترل که در آن ها مسیر هج هاگ فعال نشده بود دچار چاقی شدند و این در حالی بود که موش های مهندسی شده برای فعال شدن مسیر هج هاگ با وجود خوردن غذای پرچربی اما دچار اضافه وزن نشدند. به عقیده فانکسین، مسیر هج هاگ با مهار اندازه سلول های چربی مانع از چاق شدن می شود. بدست آوردن چربی نیازمند بزرگ شدن اندازه سلول ها است. در واقع به نظر می رسد که با تحریک مسیر هج هاگ و پروتئین های مربوط به آن در سلول های چربی، می توان مانع از تجمع چربی در سلول ها شد. مطالعه بیشتر نشان داد که جانور با  مسیر هج هاگ فعال شدن نه تنها چاق نمی شود بلک سطح قند خون کمتری دارد و به انسولین نیز حساس تر است. کاربرد یافته های این مطالعه برای انسان می تواند راهکاری برای تولید داروهایی باشد که با فعال کردن مسیر هج هاگ بتوانند مانع از چاقی شوند اما در این راه باید عوارض جانبی امر به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.

در حال حاضر حدود یک سوم جمعیت آمریکا را افراد چاق تشکیل می دهند و آمارها نشان می دهد سالانه بیش از 147 میلیارد دلار صرف مشکلات و عوارض ناشی از چاقی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه