تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 اردیبهشت 1392
ژنتیک عامل اصلی سرطان روده است
دکتر محمدرضا زالی:

  ژنتیک عامل اصلی سرطان روده است

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیش از هر سرطان دیگری، ژنتیک عامل اصلی سرطان روده است و زمینه خانوادگی دارد.
امتیاز: Article Rating

 

 
 
 
به گزارش بنیان، دکتر زالی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان های دنیا است، افزود: با پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن حاضربربینش،توان تشخیص و درمان این نوع سرطان افزوده شده است.
این فوق تخصص جراحی گوارش خاطرنشان کرد:از نظر فیزیوپاتولوژی وشناخت بیماری به ویژه درمورد نقش پیشگیرانه اش، این سرطان پیشرو همه سرطان ها بوده است. 
وی تصریح کرد:کشورهای غربی با روند رو به افزایش این سرطان مواجه بودند اما با پیشگیری و غربالگری توانستند میزان ابتلا به این سرطان را کاهش دهند. ولی در کشورهای در حال توسعه، روند ابتلا به این سرطان در حال افزایش است.
زالی با تاکید بر اینکه سرطان روده بزرگ، از نظر ساختاری جزو سرطان های قابل پیشگیری محسوب می شود، ادامه داد: کسانی که سابقه فامیلی ابتلا به این سرطان را دارند بیشتر در معرض خطرهستند و باید پس از 40 سالگی مورد غربالگری قرار بگیرند چرا که بیش از 90 درصد کسانی که مورد کولونوسکوپی قرار می گیرند آمار ابتلا به سرطان روده  را مهار کرده اند.
او در ادامه با تاکید بر اینکه درتمام سرطان ها، یک تعامل میان عوامل محیطی با عوامل ژنتیکی وجود دارد و این ژن ها در پاسخ به درمان بیماران نیز تاثیر گذار هستند، گفت: سازمان بهداشت جهانی، سرطان روده را به عنوان یکی از برنامه های درمانی مهم جوامع در حال توسعه قرار داده است و این بیماری در میان جوانان شیوع بیشتری پیدا کرده است.
این عضو هییت علمی دانشگاه گفت: برای تشخیص سرطان روده بزرگ، سوال از بیماردرباره سابقه فامیلی، کلید پیشگیری ، تشخیص زودرس و درمان است. درصورت تشخیص دیر هنگام، ریز فاکتورها روزبه روز بیشتر شده و در کسانی که سابقه ژنتیک دارند، ابتلا به این سرطان به 100 درصد هم می رسد .
او در خاتمه گفت: اگر خویشاوند درجه یک به این سرطان مبتلا باشد، ریسک ابتلا تا دو برابر افزایش می یابد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه