تاریخ انتشار: شنبه 09 دی 1396
ژن درمانی با استفاده از CAR T cell می تواند موجب مصونیت دائمی در برابر ایدز شود

  ژن درمانی با استفاده از CAR T cell می تواند موجب مصونیت دائمی در برابر ایدز شود

محققین با استفاده از ژن درمانی، سلول های بنیادی خون ساز را برای حمل ژن های گیرنده آنتی ژن کایمریک(CAR) و ساختن سلول هایی که بتوانند سلول های آلوده به ویروس را شناسایی و تخریب کنند، مهندسی کرده اند. این سلول های مهندسی شده نه تنها سلول های آلوده را تخریب می کنند بلکه برای بیش از دو سال باقی می مانند و تصور می شود که پتانسیل ایجاد ایمنی طولانی مدت در برابر ویروس ایدز را دارا هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، داروهای ضد ویروسی می توانند مقدار ویروس ایدز را در بدن سرکوب کنند و آن را به سطح غیر قابل تشخیصی برسانند، اما تنها یک پاسخ ایمنی موثر می تواند این ویروس را ریشه کن کند. در همین راستا محققین بدنبال یافتن راهی برای بهبود توانایی بدن برای مبارزه با ویروس از طریق سلول های بنیادی خون ساز مهندسی شده بوده اند که بتوانند سلول های آلوده به ایدز را به طور اختصاصی هدف قرار دهند و بر کیفیت زندگی فرد بیافزایند.

در حالی که CAR T cellها به عنوان ابزای قوی برای ایمنی درمانی اشکال مختلف سرطان مورد توجه قرار گرفته اند و برای درمان عفونت HIV-1‌هم موثر بوده اند اما ممکن است این درمان طولانی مدت نبوده و دوام زیادی نداشته باشد. از آن جایی که ویروس ایدز از CD4 برای سلول های آلوده استفاده می کند، محققین از مولکول CAR استفاده می کنند که برهمکنش الزامی بین ویروس و مولکول سطح سلول CD4 را از بین می برد تا سلول های T مشتق از سلول های بنیادی، سلول های آلوده را هدف قرار دهند. زمانی که CD4‌روی مولکول CAR به ویروس ایدزه متصل می شود، سایر مناطق مولکول CAR به سلول سیگنال می دهند تا فعال شده و سلول آلوده به ویروس ایدز را بکشد. در مطالعات آزمایشگاهی، محققین دریافته اند که سلول های بنیادی خون ساز مهندسی شده قادر به این هستند که برای بیش از دو سال بدون این که عوارض جانبی را ایجاد کنند، برای جانور مصونیت ایجاد کنند. علاوه براین، این سلول ها به طور گسترده ای در سرتاسر بافت های لنفوئیدی و مجرای معدی روده ای پراکنده می شود. این مناطق جایگاه های اصلی همانند سازی ویروس ایدز هستند. مهم تر این که، CAR T cellهای مهندیس شده کارایی بالایی را در حمله به سلول های آلوده به ایدز و کشتن آن ها نشان داده اند. این یافته ها برای اولین بار نشان داده است که سلول های بنیادی خون ساز می توانند با استفاده از CAR T cell‌درمانی مدیفه شده و به طور بی خطر به درون مغز استخوان پیوند می شوند و  در آن جا بالغ شده و سلول های ایمنی دارای عملکردی را در سراسر بدن تولید کنند. این روش می تواند تبدیل به رویکرد موثری شود که اجازه ایمنی بی خطر و طولانی مدت علیه ایدز را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه