تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 بهمن 1396
ژن درمانی ویروسی برای بهبود نتایج بازسازی مجدد سینه بعد از درمان سرطان

  ژن درمانی ویروسی برای بهبود نتایج بازسازی مجدد سینه بعد از درمان سرطان

نوع جدیدی از ژن درمانی که بوسیله ویروس منتقل می شود می تواند بعد از درمان، از بافت های سالم در برابر عوارض جانبی مضر پرتودرمانی محافظت کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز سرطان لندن دریافته اند که می توان در رت هایی که مورد پرتودرمانی قرار گرفته اند، بوسیله بازبرنامه ریزی سلول های سالم برای محافظت از خودشان، از بافت های سالم محافظت کرد. پرتودرمانی مدرن به طور شگفت انگیزی دقیق و هدفمند است اما بازهم عوارض جانبی را در بافت هایی مانند پوست، چربی و خون و ... ایجاد می کند. اما محققین بریتانیایی براین باورند که می توانند با استفاده از یک ژن درمانی جدید، عوارض جانبی پرتو درمانی را در زنانی که متحمل جراحی بازسازی مجدد سینه شده اند مهار کنند و مانع از یک جراحی ثانویه برای عوارض جانبی شوند. آن ها از لنتی ویروس ها برای انتقال نسخه های اضافی ژن SOD2 استفاده کردند، ژنی که در محدود کردن پاسخ استرسی به ذره های مضر آزاد شده بوسیله پرتودرمانی نقش دارد. محققین این تکنیک را با یک درمان انتقال ویروسی ثانویه ترکیب کردند تا فعالیت یک ژن دیگر دخیل در پاسخ به پرتودرمانی به نام CTGF را بلوک کنند.

شش ماه بعد از پرتودرمانی، بافت های پیوند شده در رت ها که با ترکیب ژن درمانی SOD2 و CTGF تیمار شده بودند، تا 15 درصد اندازه شان تحلیل رفت و این در حالی بود که در مورد گروه کنترل این میزان 70 درصد بود. مقدار SOD2 و CTGF در نواحی خارج از بافت پیوندی افزایش نیافت که بدین معنی است که سلول های توموری در برابر درمان محافظت نمی شوند و کماکان به پرتودرمانی آسیب پذیر هستند. تومورها در رت هایی که مورد ژن درمانی قرار گرفته بودند پاسخ بهتری به پرتو درمانی نشان دادند و بعد از 40 روز، رشد تومور در پنج جانور متوقف شد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که ژن درمانی با محافظت کردن بافت های سالم پیرامون تومورها، تاثیر پرتو درمانی را افزایش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه