تاریخ انتشار: شنبه 28 بهمن 1396
التهاب بیضه ها می تواند ارتباط بین چاقی و کاهش باروری را توجیه کند

  التهاب بیضه ها می تواند ارتباط بین چاقی و کاهش باروری را توجیه کند

مردان چاق سطح افزایش یافته ای از مارکرهای التهابی در مایع سمن شان دارند و کیفیت اسپرم آن ها نیز کاهش یافته است که هر دو این شرایط با شاخص توده بدنی(BMI) آن ها مرتبط است. التهاب مزمن درون اندام تولید مصلی مردان می تواند ارتباط بین چاقی و باروری کاهش یافته را توجیه کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، چاقی یک معضل بزرگ در سلامتی جهانی است که روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر طیف وسیعی از بیماری ها مانند دیابت و بیماری ها که با چاقی مرتبط هستند، می تواند کاهش کیفیت اسپرم و ناباروری مردان نیز اشاره کرد. مردان چاق می توانند التهاب مزمن را در بافت های مختلف شان تجربه کنند و مطالعات گذشته نیز نشان داده است که سلول های چربی می توانند پروتئین های پیام رسان خاصی را تولید و آزاد کنند که منجر به پاسخ های التهابی می شوند. در مطالعه ای جدید محققین چینی نشان داده اند که التهاب مزمن ناشی از چاقی روی مجاری تناسلی مرد (بویژه بیضه ها) تاثیر می گذارد. بررسی مجاری تولید مثلی موش های نر طبیعی و موش های چاق تغذیه شده با رژیم غذایی پر چربی نشان داد که تغییرات ساختاری در بیضه موش های چاق اتفاق افتاده است که با تغییرات در هورمون جنسی آن ها همراه است. سطح تستوسترون در این موش ها کاهش یافته بود و میزان پروتئین های التهابی نیز در بیضه این موش ها بالا بود. این پروتئین ها روی عملکرد اسپرم اثر گذاشته  و می توانند روی سلول های بیضه ای دخیل در تولید اسپرم نیز اثر بگذارند. در نمونه های انسانی نیز میزان پروتئین های التهابی در مایع سمن به طور قابل توجهی بالا بود. ارزیابی های نشان داد دو فاکتور مهم باروری اسپرم یعنی غلظت اسپرم و تحرک اسپرم نیز به طور قابل توجهی در افراد چاق پایین تر است و در واقع ارتباط معکوسی بین شاخص توده بدنی و کیفیت اسپرم وجود دارد.

این نتایج نشان می دهد که التهاب مزمن ناشی از چاقی می تواند مجرای تولید مثلی مردان را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش باروری شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه