تاریخ انتشار: یکشنبه 06 اسفند 1396
در جست و جوی منشا شیزوفرنی

  در جست و جوی منشا شیزوفرنی

شیزوفرنی ممکن است به دلیل تغییرات عصبی تکوینی، از جمله ناتوانی مغز در تولید سیستم عروقی مناسب باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین دانشگاه شیلی و دانشگاه ریودو ژانیروی برزیل، تجربیات شان در مورد تکوین سیستم عصبی و تشکیل عروق خونی را برای بررسی شیزوفرنی به اشتراک گذاشته اند. این امر به آن ها اجازه داده است محیطی را فراهم آورند که تکوین عصبی مغز طی دوران جنینی را به خوبی تقلید می کند.

مطالعات گذشته با استفاده از نمونه های مغزی و خونی بیماران مبتلا به شیزوفرنی نشان داده است که مغز آن ها از نظر رگزایی با افراد طبیعی متفاوت هستند. هم چنین مشخص شده است که برهمکنش بین عروق خونی و نورون ها برای تکوین صحیح مغز ضروری است زیرا این امر اجازه تامین مواد غذایی و اکسیژن لازم برای سلول های عصبی و برداشتن مواد زاید را می دهد.

این محققین توانایی سلول های عصبی انسانی را برای کمک به تشکیل عروق خونی طی تکوین مغز بررسی کردند. آن ها از سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از سلول های پوستی بیماران مبتلا به شیزوفرنی برای تولید سلول های بنیادی عصبی استفاده کردند. این سلول های بنیادی عصبی به صورت نوروسفیر کشت داده شدند تا تبدیل به نورون شوند.

این نورون ها در محیط کشت مناسب کشت شدند و محققین مولکول های تولید شده به وسیله آن ها، بویژه مولکول های پیش رگزا، را بررسی کردند. آزمایش نشان داد که سلول های عصبی منشا گرفته از افراد مبتلا به شیزوفرنی، مقادیر اندکی از مولکول های پیش رگزا را تولید می کنند. نوروسفیرها مشتق از این بیماران، با غلظت های پایین VEGFA (یکی از مهم ترین مولکول های تنظیمی رگزایی)، در رگزایی جدید با مشکل مواجه هستند و غلظت TIMP-1 به عنوان یک پروتئین ضد رگزایی در آن ها بالاست. این اولین مطالعه ای است که پروفایل بیان مولکول های رگزایی را با استفاده از سلول های بنیادی عصبی مشتق از بیماران مبتلا به شیزوفرنی نشان می دهد و حاکی از این است که این بیماران پروفایل رگزایی کمتری در مقایسه با افراد سالم دارند. تیمار سلول های اپی تلیالی بند ناف انسانی با مواد آزاد شده از سلول های عصبی مشتق از این بیماران نیز حاکی از این بود که این مواد ظرفیت رگزایی این سلول های اپی تلیالی را بلوک می کنند. درک هر چه بیشتر در مورد بیماری شیزوفرنی و ارتباط بین سلول های عصبی و رگزایی می تواند منجر به رویکردهای درمانی یا تشخیصی بهتر برای بیماری رو به افزایش شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه