تاریخ انتشار: یکشنبه 26 فروردین 1397
تستی که سلول های سرطانی را گرسنه نگه می دارد اما روی سلول های طبیعی اثری نمی گذارد

  تستی که سلول های سرطانی را گرسنه نگه می دارد اما روی سلول های طبیعی اثری نمی گذارد

محققین به دنبال ایجاد شیمی درمانی هایی هستند که ضرر کمتری برای بیماران سرطانی داشته باشند و در این راستا به مولکول سنتتیک امیدوار کننده ای به نام TPP رسیده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، تست های آزمایشگاهی نشان داده اند که مجموعه ای از ترکیبات مرتبط با TPP، توده سلول های سرطانی را خاموش می کنند و این در حالی است که اثری روی سلول های سالم و طبیعی بر جای نمی گذارند.

شیمی درمانی ها معمولا نه تنها سلول های سرطانی را تخریب می کنند، روی سلول های سالم بدن نیز اثرات منفی بر جای می گذارند. به همین دلیل محققین دانشگاه سالفورد به دنبال یافتن ترکیبات غیر سمی و ارزان قیمت، مکانیسم هدف قرار دهنده میتوکندریایی را شناسایی کرده اند که بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد، هر چند قضاوت در مورد این امر هنوز زود است.

تری فنیل فوسفونیوم(TPP)، ترکیبات غیر سمی هستند که به عنوان یک سیگنال هدف قرار دهنده میتوکندری(MTC) عمل می کنند و مولکول هایی را به میتوکندری منتقل می کنند. در این راستا محققین 9 مورد TPP را انتخاب کرده و پنج مورد از آن ها را انتخاب کردند که مولکول های منتقل کننده انرژی در سلول را هدف قرار می دهند. این مطالعات نشان می دهد که ترکیبات TPP خاص می توانند بین میتوکندری بدخیم و میتوکندری طبیعی تمایز قائل شده و سلول های طبیعی را تحت تاثیر قرار نمی دهند. دکتر لیستانی و همکارانش در دانشگاه سالفورد نشان دادند که این مولکول های TPP تنها سلول های سرطانی و سلول های بنیادی سرطانی را می کشند و روی زنده مانی سلول های طبیعی اثر نمی گذارند. موثرترین مولکول TPP شناسایی شده حاوی دو بخش TPP است که 2-butene-1,4-bis-TPP نام دارند و سلول های بنیادی سرطانی را به طور موثری می کشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه