تاریخ انتشار: شنبه 29 اردیبهشت 1397
محققین پنجه در پنجه هرپس ویروس ها انداخته و سعی در مبارزه با آن ها دارند

  محققین پنجه در پنجه هرپس ویروس ها انداخته و سعی در مبارزه با آن ها دارند

هرپس ویروس انسانی 6، اغلب افراد را در سراسر جهان آلوده می کند. این ویروس معمولا به وسیله بدن کنترل می شود اما می تواند در افرادی که از نظر سیستم ایمنی مشکل دارند، منجر به بیماری شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز تحقیقات عفونی آلمان(DZIF) ساختارهای ویروسی را شناسایی کرده اند که می توانند بوسیله سلول های T‌ کشنده هدف قرار گیرند.

اغلب افراد برای بازه کوتاهی در زمان کوتاهی هرپس ویروس انسانی 6(HHV-6) را بدست می آورند. این ویروس ها خویشاوندان دور ویروس هرپس سیمپلکس هستند که منجر به ایجاد تاول هایی می شود اما HHV-6 اثرات کاملا متفاوتی نیز دارند: آلوده شدن به این ویروس می تواند منجر به بروز بیماری به نام تب سه روزه در نوزادان و کودکان جوان شود. در ادامه این ویروس در بدن باقی می ماند و حذف نمی شود. اگرچه ویروس HHV-6 در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند اما آن ها را مستعد بروز بیماری های اتوایمن و سندرم خستگی مزمن می کند. این ویروس بویژه در افرادی که بعد از دریافت پیوند( اندام یا سلول های بنیادی) سیستم ایمنی شان تضعیف شده است از کنترل خارج می شود و می تواند آسیب های شدیدی را به چندین اندام بزند. برای مبارزه با این خطر، محققین در DZIF به بررسی این امر پرداخته اند که چگونه سیستم ایمنی بدن این ویروس را خفته نگه می دارد.

این محققین فوکوس ویژه ای روی شناسایی اجزایی از ویروس کردند که می تواند به عنوان هدفی برای سلول های CD8‌مثبت یا سلول های T‌کشنده باشند. این سلول ها قادر به تخریب سلول های آلوده شده هستند و بنابراین مانع از تکثیر ویروس در بدن می شوند. آن ها 16 ساختار را در ویروس HHV-6 شناسایی کرده اند که سلول های T‌کشنده می توانند به آن ها متصل شده و آن ها را مورد حمله قرار دهند. به عقیده محققین در شرایط طبیعی و در فرد سالم سلول های T‌کشنده می توانند به این ساختارها متصل شوند و مانع از فعالیت ویروس شوند ولی در شرایطی که سیستم ایمنی تضعیف شده باشد این امر مشکل خواهد بود. به عقیده محققین می توان از این یافته برای تقویت سلول های T کشنده در زمان پیوند و سلول درمانی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه