تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 خرداد 1392
مکانسیم بازسازی بافت ها در سمندر وارتباط آن با طب ترمیمی

  مکانسیم بازسازی بافت ها در سمندر وارتباط آن با طب ترمیمی

دانشمندان دریافته اند که سمندر از توانایی قابل توجهی در ترمیم مجدد دست و پا آسیب دیده برخوردارند که این نکته عاملی تائید کننده در وجودتوانایی بازسازی بافت مغز و نخاع وحتی قسمت هایی از قلب نیز باشد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،در مطالعه ای که در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است، محققان استرالیایی دریافته اند زمانی که نوعی از سلول های ایمنی به نام ماکروفاژ به صورت سیستماتیک حذف می شوند، سمندر توانایی خود را برای بازسازی دست و پا  از دست می دهد و درعوض بافت اسکار(scar) تشکیل می شود.
به گفته سرپرست این گروه تحقیقاتی این یافته ها پژوهشگران را یک گام به فهم شرایط مورد نیاز برای بازسازی بافت  نزدیک می کند. قبلا دانشمندان تصور می کردند که ماکروفاژها در ترمیم بافت نقش منفی دارند. این مطالعه نشان می دهد که اگر ماکروفاژها در مراحل اولیه بهبودی حضور نداشته باشند، ترمیم صورت نمی گیرد.
سمندرها از پس جراحات بر می آیند، نتیجه نهایی بازسازی کامل هر نوع بافت آسیب دیده در بدن است. بافت ترمیم شده عاری از scar است و تقریبا کاملا مشابه بافت قبل از آسیب دیدگی است.
محققان سمندر را به عنوان الگویی برای مطالعه بازسازی بافت به کار برده اند و معتقدند مطالعه بر روی فرایند های بهبودی در سمندر می تواند منجر به درمان های جدید برای تعدادی از بیماری های رایج مانند بیماری های قلبی و کبدی شود که با سیروز و scar شدن همراهند. درمان هایی که با اسکار همراه نیست بعد از جراحی بهبودی بیماران را تسریع می کنند. به عقیده دانشمندان در تعدادی از گونه های جانوری توانایی بازسازی بافت وجود دارد ولی در برخی از آن ها در اثر تکامل این ویژگی در حالت خاموش قرار داده شده است. و محققان ممکن است بتوانند تعدادی از آن ها را روشن کنند. برای این کار پژوهشگران باید بدانند دقیقا سمندر ها چه می کنند و چگونه این کار را به خوبی انجام می دهند. بنابراین با استفاده از مهندسی معکوس می توانند به درمان هایی برای به کار گیری در انسان دست یابند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه