تاریخ انتشار: شنبه 04 خرداد 1392
کشف مارکرهای زیستی بیماری های التهاب روده

  کشف مارکرهای زیستی بیماری های التهاب روده

محققان تعدادی از مارکرهای زیستی بیماری های التهاب رورده (IBD) را شناسایی کرده اند که می تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری ها زمانی که هنوز علائمی ندارند، کمک کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، پژوهشگران با دسترسی به بیش از 50 میلیون نمونه سرم انسانی و بررسی تعدادی از آن ها توانسته اند به نتایج قابل توجهی در این زمینه  دست یابند.
inflammatory bowel disease (IBD) گروهی از بیماری های التهاب دستگاه گوارش هستند که روده ها را در گیر می کنند. انواع اصلی IBD شامل بیماری Crohn و آسیب های ناشی از ورم مخاط روده بزرگ (ulcerative colitis) است. بیماری های التهاب روده جز بیماری های خود ایمنی محسوب  می  شوند که طی آن ها سیستم ایمنی بدن فرد به بخش هایی از سیستم گوارش حمله می کند.
در این مطالعه ، محققان 50 مورد بیماری Crohn و 50مورد ulcerative colitis را شناسایی کرده و با گرفتن 3 نمونه خون ( دو بار قبل از تشخیص بیماری و یک بار بعد از آن) از هر بیمار سپس آنالیز هر نمونه با کمک روش های آماری ، به یافته های جدیدی دست یافته اند.
طبق گفته محققان، پروتئین های خاصی با مقادیر افزایش یافته در نمونه های بیماران  کهIBD در آن ها پیشرفت کرده است، یافت شده اند. انتخاب پروتئین ها یی که برای آنالیز در نظر گرفته شده اند بر اساس مطالعات قبلی بوده است.  طبق نتایج به دست آمده حضور پروتئین ها در دو بیماری فوق نسبت به هم متفاوت بوده است و افزایش  میزان هر یک از پروتئین ها به دنبال پیشرفت بیماری توسط این گروه تحقیقاتی نشان داده شده است.
مطالعات معتبر بیشتری برای تائید حضور مارکرهای زیستی جهت تشخیص، جلوگیری و درمان این بیماران نیاز است. این مطالعات می تواند روش غربال و درمان بیماران IBD را که هم اکنون به کار می روند، تغییر دهد و راه کارهای جلوگیری از بیماری و کیفیت زندگی بیماران را ارتقا بخشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه