تاریخ انتشار: شنبه 04 خرداد 1392
حفاظت سلول ها ی بنیادی در التهاب های مزمن توسط نوعی RNA

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، زمانی که عفونت در بدن اتفاق می افتد، سلول های بنیادی موجود در خون با ازدیاد و تمایز به سلول های بالغ، سیستم ایمنی بدن را برا ی مبارزه با بیماری آماده می کنند. اما بر اثرعفونت های تکرار شونده و التهاب ،جمعیت این سلول ها کاهش می یابد که منجر به بیماری های خونی مختلف مانند سرطان می شود.
به تازگی گروهی از محققان امریکایی دریافته اند که در موش های آزمایشگاهی مولکولی به نام microRNA-146a (miR-146a) هنگام التهاب مزمن به عنوان تنظیم کننده و محافظ مهم سلول های بنیادی خون سازیا hematopoietic stem cells(HSCs)عمل می کند . پژوهشگران با تحقیق بر روی موش هایی که در اثر دست کاری ژنتیکی توان تولید این مولکول را ندارند به این نتیجه رسیده اند که فقدان این نوع RNA  ممکن است یکی از دلایل مهم سرطان خون باشد.
MicroRNA ها همان گونه که از نامشان مشخص است دسته ای از RNA ها هستند که ساختمان کوتاهی دارند. این ساختارها می توانند با فعالیت ژن های خاصی تداخل داشته  و آن ها را تنظیم کنند.
در موش های مذکور بر اثرالتهاب مزمن از تعداد و کیفیت سلول های بنیادی خون ساز کاسته می شود. بر عکس موش های نرمال تولید کننده مولکول مورد نظر، علی رغم التهاب دراز مدت توانایی بهتری برای حفظ میزان این سلول ها دارند.
به گفته محققان این موش ها مدل مناسبی برای دانستن چگونگی تشکیل تومور در اثر التهاب مزمن هستند. یافته های این گروه برای اولین بار جزئیات مولکولی ارتباط بین التهاب مزمن و بیماری های خونی توضیح می دهد. به نظر آن ها شگفت آور است که یک مولکول به تنهایی دارای چنین نقش مهمی باشد. این نتایج می تواند باعث کشف و توسعه مولکول های ضد التهاب شود که می توانند به عنوان دارو برای بیماری های خونی استفاده شوند.در واقع  محققان معتقند که miR-146a ممکن است خود یک مولکول ضدالتهاب بسیار موثر باشد.
با مطالعات بیشتر بر روی موش های آزمایشگاهی که مدل بیماری های خونی انسان هستند می توان با درک بهتر بیماری، پتانسیل های درمانی جدید را نیز در آن ها بررسی کرد. با کشف پروتئین هایی که در التهاب های مزمن منجر به تشکیل تومور و یا از بین رفتن سلول های بنیادی می شوند می توان داروهای بهتر و ایمن تری برای درمان طراحی نمود.