تاریخ انتشار: دوشنبه 08 مرداد 1397
استفاده از ژن درمانی برای بیماری های کلیوی مزمن

  استفاده از ژن درمانی برای بیماری های کلیوی مزمن

به دنبال تایید FDA برای درمان بیماری های ارثی شبکیه و لوکمیا، ژن درمانی در یک سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در حال حاضر، به دلایل مختلفی که یکی از مهم ترین های آن پیچیدگی ساختار کلیه بوده است و به دلیل این که درک درستی از بیماری های کلیوی بدست نیامده است درمان ها یا داروهای موثری برای این بیماری ها طراحی نشده است. مطالعه حیوانی جدید بوسیله محققین دانشگاه واشنگتن نشان داده است که مواد ژنتیکی می توانند به سلول های آسیب دیده کلیه منتقل شوند و این گامی کلیدی به سمت ایجاد ژن درمانی برای درمان بیماری های کلیوی مزمن است. به عبارت دیگر ژن درمانی می تواند راهی را برای انتقال ژن و آهسته کردن یا معکوس کردن آسیب های سلولی ارائه دهد و منجر به بیماری کلیوی مزمن شود.

به این منظور، هامفری و همکارانش روی انتقال مواد ژنتیکی از طریق ویروس های مربوط به آدنو(AAV) به سلول های کلیوی هدف تمرکز کردند. به همین منظور آن ها شش ویروس AAV(سنتتیک و طبیعی) را در موش و ارگانوئیدهای کلیوی انسانی مشتق از سلول های بنیادی مورد ارزیابی قرار دادند. ویروسی سنتتیک به نام Anc80 در رسیدن به دو نوع سلول کلیوی دخیل در بیماری های مزمن کلیوی موفق بود. این سلول ها در ترشح پروتئین هایی که موجب آسیب های غیر قابل برگشت به اندام می شوند، دخیل هستند. این محققین نشان دادند که مواد ژنتیکی حمل شده بوسیله Anc80 با موفقیت به سلول های کلیوی هدف منتقل می شوند و به همین دلیل می توان از آن ها با اطمینان بالا برای ژن درمانی بیماری های کلیوی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه