تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 مرداد 1397
آیا سگ های مبتلا به آرتریت و البته صاحبان آن ها می توانند از مزایای تزریق سلول های بنیادی سود ببرند یا خیر؟

  آیا سگ های مبتلا به آرتریت و البته صاحبان آن ها می توانند از مزایای تزریق سلول های بنیادی سود ببرند یا خیر؟

اگر یک سگ مبتلا به آرتریت بتواند از مزایای سلول درمانی بهره مند شود می توان انتظار داشت که استفاده از سلول های بنیادی برای بیماران انسانی مبتلا به این عارضه نیز سودمند باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Healthday، استئوآرتریت یکی از شایع ترین اشکال آرتریت در انسان و سگ ها است که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. این عارضه زمانی ایجاد می شود که غضروف موجود روی انتهای استخوان ها فرسایش یافته و موجب می شود که سایش استخوان ها روی یکدیگر با درد، ناراحتی و کاهش قابلیت حرکتی همراه باشد.

 دامپزشکان ایتالیایی در مطالعه ای از رویکرد سلول درمانی و سلول های بنیادی برای 130 سگ مبتلا به استئوآرتریت استفاده کرده اند و براین باورند که در صورت مفید بودن این سلول های بنیادی برای سگ ها، می توان امیدوار بود که این سلول های بنیادی به درمان انسان های مبتلا به آرتریت نیز کمک کنند.  در این مطالعه که نزدیک به شش ماه طول کشیده است، نتایج بسیار راضی کننده و امیدوار کننده ای بدست آمده است. در این مطالعه، محققین سلول های بنیادی را از بافت چربی هر کدام از سگ ها جداسازی و تکثیر کردند و مجددا به همان سگ و در محل مفصل آرتریتی تزریق کردند. این سگ ها بلافاصله بعد از تزریق مرخص شده و به خانه بازگردانده شدند. ارزیابی ها نشان داد که یک ماه بعد از تزریق 78 درصد سگ ها و شش ماه بعد از تزریق 88 درصد سگ ها شرایط بسیار مناسبی را پیدا کردند و هیچ گونه عارضه جانبی نیز نشان ندادند. به عقیده این محققین این رویکرد ساده و مقرون به صرفه از نظر زمان و هزینه، تهاجمی نیست و می تواند بعد از تنها یک مرحله تزریق شرایط بهبودی جانور را فراهم کند. به عقیده آن ها نتایج بدست آمده امیدوار کننده بوده و می تواند در آینده ای نزدیک در کارآزمایی بالینی انسانی استفاده شده و  نیازهای بیماران انسانی مبتلا به آرتریت را برطرف سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه