تاریخ انتشار: شنبه 27 مرداد 1397
درمان های کمک باروری منجر به افزایش خطر سرطان سینه و رحم نمی شوند

  درمان های کمک باروری منجر به افزایش خطر سرطان سینه و رحم نمی شوند

محققین بریتانیایی در مطالعه ای روی 250 هزار زن بریتانیایی گزارش کرده اند که بعد از استفاده از روش های کمک باروری، خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم در زنان افزایش نمی یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه محققین در بررسی هایشام افزایش اندکی در خطر تومورهای سینه ای و تخمدانی غیر تهاجمی مشاهده کردند اما به عقیده آن ها این امر به دلیل خود درمان نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد. روش های کمک تولید مثلی در سراسر دنیا همه گیر شده است و تاکنون بیش از 5 میلیون کودک با استفاده از این روش ها بدنیا آمده اند. این روش ها معمولا نیازمند استفاده از سطوح بالای هورمون هستند که این امر می تواند افزایش خطر سرطان های سینه، اندومتر و تخمدان را به همراه داشته باشد.

در مطالعه ای وسیع، پروفسور ساتکلیف و همکارانش در انستیتو سلامت کودکان لندن به اسناد مربوط به 255786 زنی که بین سال های 1991 تا 2010 از روش های کمک باروری استفاده کرده بودند و در انجمن لقاح انسانی و جنین شناسی(HFEA) موجود بود مراجعه کردند و در ادامه از اطلاعات ثبت شدن در مرکز ملی سرطان نیز استفده کردند. آمارها حاکی از این بروز سرطان سینه غیر تهاجمی در 7/1 مورد از هر 100 هزار نفر بود که این آمار در مورد سرطان تخمدان 5 مورد به ازای هر 100 هزار نفر بود. به عقیده محققین با توجه به این آمار کم و قابل چشم پوشی، احتمالا بروز سرطان در این حداقل افراد نیز مربوط به برخی از ویژگی های خود فرد بوده است و با استفاده از روش های کمک باروری ارتباطی ندارد.

این مطالعه، پژوهشی مشاهده ای بوده است و نتایج بدست آمده از آن قطعی نیست اما با توجه به بزرگی نمونه مطالعاتی و بازه زمانی طولانی مورد مطالعه می توان تا حد زیادی از بی خطر بودن روش کمک باروری در بروز سرطان های سین، تخمدان و رحم مطمئن بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه