تاریخ انتشار: شنبه 14 مهر 1397
اولین مطالعه انسانی: استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی اتولوگ برای درمان بیماری تاندون چرخاننده شانه(Rotator cuff)

  اولین مطالعه انسانی: استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی اتولوگ برای درمان بیماری تاندون چرخاننده شانه(Rotator cuff)

با وجود نتایج نسبتا مناسبی که از درمان های فعلی برای کاهش عوارض بیماری عضله چرخاننده شانه بدست آمده است اما باز هم نیاز ضروری به درمان هایی است که بتوانند پیشرفت این عارضه را متوقف کرده و یا معکوس کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در مطالعه ای جدید محققین کره ای در دانشگاه ملی سئول قصد داشته اند بی خطر بودن و کارایی تزریق درون تاندونی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از از بافت چربی اتولوگ را در بیماران مبتلا به بیماری تاندون چرخاننده شانه(Rotator cuff) بررسی کنند. در بخش ابتدای مطالعه آن ها از سه دوز مختلف(کم(ده میلیون سلول)، متوسط(50 میلیون سلول) و خیلی زیاد(100 میلیون سلول)) برای ارزیابی بی خطر بودن و قابل تحمل بودن سلول درمانی استفاده کردند(هر دوز روی سه بیمار تست شد). در بخش دوم 9 بیمار مورد سلول درمانی با دوز بالا قرار گرفتند تا کارایی این سلول ها بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد که تزریق این سلول های بنیادی به درون تاندون با عوارض جانبی همراه نیست. نتایج نشان داد که در گروه تیمار شده با دوز بسیار بالای این سلول ها، درد شانه تا 71 درصد کاهش یافت. ارزیابی های صورت گرفته با استفاده از MRI نیز نشان داد که اندازه ضایعه در گروه با دوز متوسط تا 83 درصد و در گروه با دوز بسیار بالای سلول تا 90 درصد کاهش یافت. این مطالعه نشان داد که تزریق سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی  به ناحیه آسیب دیده تاندون چرخاننده شانه، نه تنها عوارض جانبی ایجاد نمی کند بلکه عملکرد شانه ای را نیز بهبود می بخشد و با بازسازی این بخش آناتومیک و عملکردی درد را نیز کاهش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه