تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 مهر 1397
مکانیسمی که به موجب آن واکسن "ب ث ژ" سطح قند خون را در دیابت نوع یک تا حد طبیعی پایین می آورد

  مکانیسمی که به موجب آن واکسن "ب ث ژ" سطح قند خون را در دیابت نوع یک تا حد طبیعی پایین می آورد

مطالعات گذشته نشان داده تست که واکسن bacillus Calmette-Guerin یا همان ب ث ژ که برای جلوگیری از سل استفاده می شود می تواند در بلند مدت سطح قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پایین بیاورد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتایج پژوهشی جدید که در نشست سالیانه انجمن دیابت آلمان در برلین ارائه شده است مکانیسمی که از طریق آن این واکسن می تواند تغییرات بادوام و سودمندی را در سیستم ایمنی ایجاد کند و قند خون را پایین بیاورد، نشان می دهد. این یافته های جدید پیشنهاد می کند که عدم تعادل ایمنی- متابولیک در دیابت نوع یک می تواند از قرار گرفتن در معرض تعداد بسیار اندک باکتری و وجود یک محیط استریل نشات بگیرد و استفاده از باکتریوم(ب ث ژ) ممکن است عملکرد متابولیکی غیر طبیعی را reset کند و منجر به افزایش عملکرد سیستم ایمنی برای مصرف قند و کاهش سطح قند خون در بلند مدت شود.

سال هاست که مطالعات نشان داده اند رفتن به محیط تمیز و محیط های شهری تر نه تنها روی نحوه ابتلا به دیابت نوع یک اثر گذاشته است، بلکه موجب افزایش وقوع آن نیز شده است. به عقیده محققین کاهش قرار گرفتن در معرض میکروب های خاص، شرایط بهداشتی بهتر، استفاده بیشتر از آنتی بیوتیک ها، کوچک شدن اندازه خانواده ها، شوینده ها و تمیز کننده ها، قرار گرفتن کمتر در معرض حیوانات اهلی و ... همه عوانلی هستند که موجب شده اند عملکرد متابولیک جوامع مدرن دستخوش تغییر شود. واکسن ب ث ژ با توجه به این که بر مبنای سوش بی خطر باکتری مربوط به سل است، می تواند به طور بی خطری قرار گرفتن در معرض میکروب ها (عامل گم شده در زندگی مدرن) را تداعی کند. استفاده از این واکسن در بیماران دیابت نوع یک نشان داده است که دو هفته بعد از تزریق این واکسن، سطح قند خون در آن ها به میزان طبیعی می رسد و سه تا پنج سال نیز این اثر ادامه دارد. ب ث ژ را محققین به عنوان ارگانیسم یا موجودی معرفی می کنند که نیاز به منبع انرژی دارد. این میکروب ضعیف شده در سلول های سفید خونی زندگی می کند و مصرف قند را در آن ها افزایش می دهد و بدین ترتیب سطح قند خون را کاهش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه