تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 خرداد 1392
تمایز سلول های بنیادی جنینی به سلول های کبدی

سلول های بنیادی جنینی انسان می توانند به سلول های پیش ساز کبدی تمایز یافته و سلول های کبدی بالغ تولید کنند.
به گزارش بنیان به نقل از مجله Cell Stem Cell ، پیوند کبد درمان اصلی بیمارانی است که دجار بیماری های کبدی پیشرفته هستند که در آخرین مرحله بیماری قرار دارند. این بیماری ها دوازدهمین عامل مرگ میان مردم ایالات متحده می باشند. دانشمندان معتقدند ممکن است بازسازی کبد با استفاده از سلول درمانی روزی امکان پذیرشود.
محققان کشف کرده اند که یک سلول بنیادی جنینی انسان می تواند به پیش سازهای کبدی که قبلا شناسایی نشده بودند تمایز پیدا کنند و به سلول های کبدی دارا ی عملکرد تبدیل شود. سلول های پیش ساز از سلول های بنیادی حاصل می شوند. کشف این پیش سازهای جدید یک پیشرفت اساسی در این عرصه است و تا کنون پیوندکبد موفق ترین درمان برای افراد دچار نارسایی کبد بوده است. اما تعداد کبدهای موجود برای پیوند کافی نیست. این کشف می تواند به غلبه براین مشکل کمک کند.
پژوهشگران نشان داده اند که سلول های کبدی تولید شده از پیش سازهای مذکور دارای عملکردند.
دراین مطالعه محققان دریافته اند که سلول های پیش ساز فوق دارای گیرنده ای به نام KDR بر روی سطح سلول می باشند که گیرنده یک فاکتور رشد است که تا کنون تصور می شد محدود به سلول های اندوتلیال رگ ها وپیش سازهای سلول های خونی می باشد. این گروه تحقیقاتی نشان داده است که فعالیت KDR روی پیش سازهای کبدی باعث تمایز آن ها به سلول های بالغ می شود.
در گام بعدی تحقیقات ، پژوهشگران به دنبال پاسخ این سوال  هستند که آیا این سلول های کبدی بدست آمده از سلول های بنیادی جنینی انسان در آزمایشگاه می توانند به ترمیم کبدهای آسیب دیده د حیوانات کمک کنند؟