تاریخ انتشار: یکشنبه 29 مهر 1397
برخلاف باورهای گذشته نورون های هیپوکمپ بازسازی نمی شوند

  برخلاف باورهای گذشته نورون های هیپوکمپ بازسازی نمی شوند

سلول های جدید مغز در هیپوکمپ انسان بالغ که منطقه ای مهم برای یادگیری و حافظه می باشد رشد نمی کنند (یا بسیار نادر هستند). تولد نورون های جدید در مدار حافظه انسان، به عبارت دیگر، در دوران کودکی کاهش می یابد و در بزرگسالی غیرقابل تشخیص است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دانشمندان در گذشته معتقد بودند سلول های هیپوکمپ در بزرگسالان قابلیت رشد دارند. اما امروزه این نظریه به چالش کشیده شده است. سازگاری مغز با تغییر شرایط زندگی و بهبود آسیب دیدگی بافت مغز بسیار مهم است. یکی از محققین حاضر در این مطالعه در سال 1980 بیان نمود دانستن این موضوع است که سلول های مغزی چگونه رشد می کنند و به صورت بافت مغزی در می آیند بسیار مهم است. در سال های قبل تر از این مطالعه مشاهده شده بود که سلول های مغز جوندگان قابلیت ترمیم دارند و پس از مدتی مشاهده شد سلول های مغزی انسان نیز می توانند بازسازی شوند. پس از آن مطالعات بسیاری برای یافتن علائمی از نورون های جدید در هیپوکمپ بزرگسالان انجام شد تا محققان بپذیرند این قسمت از مغز نیز قابلیت ترمیم دارد. محققان با رسیدن به این نتیجه می توانستند توان هیپوکمپ را در بازسازی سلول های خود سنجیده و شاید با این یافته بتوانند روند پیری مغز را کاهش دهند. در گذشته اعتقاد بر این بود که روزانه 700 نورون جدید می توانند در هیپوکمپ بزرگسالان ساخته شوند. اما تفاوت هایی در قسمت هایی از مطالعه به چشم می خورد زیرا پس از بررسی های دقیق تر مغز در محیط آزمایشگاه مشاهده نمودند نورون جدیدی در بافت هیپوکمپ بزرگسالان وجود ندارد. بر اساس نظر برخی از نقادان، شناسایی نورون های تازه ساخته شده در مغز بسیار دشوار است. بنابر این برای یافتن نورون های جدید نیاز به استفاده از چندین روش می باشد. برای یافتن ردی از نورون های بالغ پروتئین نشانه در نورون های بالغ را شناسایی نموده و پس از نشانه گذاری با میکروسکوپ های مخصوص به بررسی آن ها پرداخته شده است. علاوه بر این سعی در یافتن سلول های بنیادی تبدیل شونده به نورن های جدید نموده و به مطالعه الگوی بیان ژن نورون ها پرداخته شد. در نهایت مشاهده گردید هیچ یک از بافت های هیپوکمپ بررسی شده دارای سلول های جدید نمی باشند و تقسیم سلولی در آن ها صورت نگرفته است. برای اطمینان از اینکه روش های مورد استفاده دراین مطالعه توان یافتن نورون های جدید و سلول های بنیادی عصبی را دارد آن ها را در بافت هیپوکمپ مغز جنین نیز بررسی نمودند و مشاهده شد نورون های جدید در آن ها قابل شناسایی و بررسی می باشند. برای بررسی بیشتر، بافت مغز مردگانی که نوزاد، کودک و جوان بودند نیز بررسی شد و سلول های جدید در بافت مغز به راحتی قابل شناسایی بود.

براساس این مطالعه بافت مغزی انسان تا سنین 13، 18 و 19سالگی قابلیت ترمیم دارد اما پس از آن این تغییرات بطور چشمگیری مشاهده نمی شود و نورون زایی در هیپوکمپ انسان پدیده ی بسیار نادری می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه