تاریخ انتشار: شنبه 19 آبان 1397
ترکیب دو نوع سلول در سلول درمانی برای لوکمیا

  ترکیب دو نوع سلول در سلول درمانی برای لوکمیا

نوع درمان سرطانی مبتنی بر ادغام کردن دو نوع سلول به صورت یک واحد، در تقویت درمان های فعلی برای لوکمیای میلوئید حاد امیدوار کننده نشان داده است. این مطالعه پلاکت های خونی را به عنوان ناقل داروهای سرطانی با سلول های بنیادی ترکیب کرده اس تا این سلول ها، پلاکت ها را به مغز استخوان یعنی جایی که لوکمیا از آن جا منشا گرفته است هدایت کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین دریافته اند زمانی که ترکیب این دو نوع سلول به موش های مدل برای لوکمیای میلوئید حاد تزریق می شود، بیماری را متوقف کرده و مانع از پیشرفت هر چه بیشتر آن می شود. از موش هایی که مورد درمان با این سلول درمانی ترکیبی قرار گرفتند، 5/87 درصد آن ها 80 روز بعد از دریافت این سلول درمانی به طور کامل درمان شدند. سایر موش ها نیز که دارای سلول های لوکمیایی مقاوم بودند، دو ماه بعد از این بازه 80 روزه مجدد مورد تزریق سلولی قرار گرفتند. به عقیده دکتر ژن گو در دانشگاه UCLA، این سلول درمانی ترکیبی می تواند به همراه سایر درمان های سرطانی مانند شیمی درمانی و سلول درمانی مورد استفاده قرار گیرد تا موثر بودن آن ها را افزایش دهد. لوکمیای میلوئیدی حاد، سرطانی است که در مغز استخوان شروع می شود و می تواند از طریق جریان خون به سایر بخش های بدن متاستاز دهد.

در این سلول درمانی ترکیبی، پلاکت های خونی برای انتقال داروهای ایمنی درمانی موسوم به مهار کننده های چک پوینت(مانند آنتی بادی PD-1) استفاده می شوند که به دنبال سلول های سرطانی می گردند و سیستم دفاعی آن ها را خنثی می کنند. اما سلول های بنیادی مورد استفاده در این سلول درمانی ترکیبی، سلول های بنیادی خون ساز هستند که می توانند از طریق سیگنال های شیمیایی خاص، راه خود را به سمت مغز استخوان باز کنند. زمانی که سلول های بنیادی ترکیب سلولی را به سمت مغز استخوان هدایت کردند، پلاکت ها نیز در آن جا فعال شده و محموله ایمنی درمانی شان را به درون مغز استخوان آزاد می کنند. محققین امیدوارند بتوانند از این رویکرد درمانی در مطالعات بالینی برای مقابله با لوکمیای میلوئید حاد استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه