تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آبان 1397
تشخیص یک مشخصه اپی ژنتیکی که ممکن است به افراد در مقابله با بیماری روده التهابی کمک کند

  تشخیص یک مشخصه اپی ژنتیکی که ممکن است به افراد در مقابله با بیماری روده التهابی کمک کند

تقریبا 6/1 میلیون نفر در ایالات متحده ی آمریکا به بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا می باشند. پزشکان مطالعات بسیاری در زمینه ی شناسایی بیماران مبتلا به التهاب روده شدید و درمان های موثر در این زمینه انجام دادند. در حال حاضر محققان تغییرات اپی ژنتیکی ای را در بیماران یافتند که با شناسایی آن می توان افراد مستعد ابتلا به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون را شناسایی نمود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اپی ژنتیک علمی است که به تغییرات خارجی DNA و ارتباط آن ها با پروتئین ها می پردازد که باعث خاموش و یا روشن شدن بیان ژن ها در سلول ها می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته در مرکز پزشکی بیماری های کودکان سینسیناتی در بیماران مبتلا به IBD، التهاب بوسیله ی میکروبی آغاز می گردد که در ژنوم سلول های روده تغییرات اپی ژنتیکی را بوجود می آورد و بیمار را مستعد ابتلا به بیماری می نماید. مطالعه بر روی سلول های اپی تلیال روده اهدا شده توسط بیماران مبتلا به IBD اولیه در مدل موش آزمایشگاهی انجام شد. مطالعه ی انجام شده اهمیت فلور میکروبی بدن را در این بیماری متذکر می شود. فلور میکروبی به مجموعه ی میکروب ها شامل باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها گفته می شود که در روده ی انسان به صورت طبیعی زندگی می کنند. مشاهدات بیشتر حاکی از ارتباط بیشتر میان فلور میکروبی بدن و بیماری های التهابی می باشد. زیرا این میکروب ها با تغییرات اپی ژنتیکی ای که در سطح DNA سلول های روده بوجود می آورند باعث افزایش یا کاهش بوجود آمدن بیماری های التهابی در افراد می شوند. ساختار میکروبی در بدن هر فرد با توجه به محیط زندگی او شکل می گیرد و عواملی مانند مصرف مواد غذایی، حیوانات خانگی، محلی که در آن زندگی می کند و ساختار فلور میکروبی خانواده ی او نیز موثر می باشند. هیستون ها پروتئین هایی هستند که در هسته ی سلول ها یافت می شوند. آن ها به DNA موجود در هسته ی سلول ها متصل شده و به تنظیم فعالیت سلول ها کمک می نمایند. متیلاسیون هیستون ها یکی از موارد تغییرات اپی ژنتیکی و روندی است که باعث خاموش و یا روشن شدن ژن ها و تنظیم برنامه ی ژنی می شود. الگوی متیلاسیون خاصی در DNA سلول های روده ای در بیماران مبتلا به IBD دیده می شود. این مطالعات بر روی مدل موشی ادامه یافت تا مشخص شود کدام یک از این تغییرات با استفاده از میکروب ها پدید می آیند. مطالعات نشان می دهند متیلاسیون هیستون ها باعث تنظیم ایمنی سلول، سوخت و ساز، نجات سلول و پیام رسانی می شود. پروتئینی که میزان آن در متیلاسیون هیستون ها افزایش می یابد با ابتلا به IBD در ارتباط است. در پی یافتن این پروتئین مسیر ناشناخته ای یافت شد که در مراحل اولیه ی IBD فعال می گردد.

 نیاز به مطالعه ی بیشتری در زمینه ی نحوه ی عملکرد این مسیر پیام رسانی در ایجاد IBD می باشد. این مطالعات بر روی نمونه های انسانی و ارگانوئید ها صورت خواهد گرفت و به محققان این فرصت را می دهد تا عواملی که باعث این تغییر اپی ژنتیکی می شود را بیابند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه