تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 آبان 1397
شناسایی سلول های سرطانی جدیدی که مسئول عود مجدد لوکمیای میلوئید حاد هستند

  شناسایی سلول های سرطانی جدیدی که مسئول عود مجدد لوکمیای میلوئید حاد هستند

محققان دانشگاه McMaster شواهدی را از وجود سلول های سرطانی جدید یافتند که سلول های احیا کننده ی سلول های سرطانی نامیده می شوند. این سلول ها مسئول عود مجدد سلول های سرطانی لوسمی میلوئیدی حاد پس از درمان می باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درمان های رایج مورد استفاده برای درمان لوسمی میلوئیدی حاد بزرگسالان موثر بوده و باعث بهبودی آن ها می شود. اما در بعضی از این بیماران، بیماری پس از درمان دوباره عود می کند. مطالعات بیان می کند همه ی سلول های لوسمیایی در یک مسیر به شیمی درمانی پاسخ می دهند. بعضی از این سلول ها تغییر شکل می دهند و پس از مدتی دوباره به شکل سلول های سرطانی در می آیند. در این مطالعه محققان تصمیم به یافتن راهی گرفتند که در آن سلول های سرطانی پس از دریافت شیمی درمانی دوباره عود نکنند. نکته ی عجیب در این رابطه این بود که پروفایل ژنی سلول هایی که پس از شیمی درمانی دوباره به سلول های سرطانی تبدیل می شوند شبیه به پروفایل ژنی سلول های بنیادی سرطانی می باشد. تصور بسیاری از محققان در زمینه ی سلول های سرطانی این بود که سلول هایی که پس از شیمی درمانی دوباره عود می نمایند در واقع سلول های بنیادی سرطانی می باشند که در حالت خفته قرار گرفته اند و به شیمی درمانی مقاوم گشته اند. شیمی درمانی، روشی کاملا اختصاصی برای از بین بردن سلول های سرطانی نمی باشد اما شرایط را برای سلول های سرطانی نابسامان نموده و اجازه نمی دهد سلول های سرطانی باقی بمانند اما تمام این سلول ها را نمی تواند از بین ببرد. برای غلبه بر این مشکل، تیم تحقیقاتی لوسمی را در یک مدل موش آزمایشگاهی بوجود آوردند و برای درمان آن نیز از شیمی درمانی استفاده نمودند. آن ها مشاهده نمودند بلافاصله پس از درمان بوسیله ی شیمی درمانی سلول های سرطانی ای در مغز استخوان بیمار پنهان می گردند. نکته ی مهم این است که الگوهای مشابهی از تشکیل مجدد سلول های سرطانی لوسمیایی را می توان در بیماران مختلف مشاهده نمود. انواع مختلف سلول ها با ژن های مختلف نمی توانند به درمان های یکسان پاسخی کامل و مشابه بدهند و برای از بین بردن آن ها لازم است درمان های مکمل را بلافاصله پس از شیمی درمانی آغاز نمود. این نوع درمان در بیمارستان ها ممکن است مشکل باشد زیرا باید برای هر بیمار یک هدف درمانی جدا را مورد استفاده قرار داد.

محققان امیدوارند که نتایج بدست آمده بتوانند یافته های جدیدی را برای درمان این نوع سرطان در اختیار پزشکان قرار دهد. پس از شیمی درمانی بیماران بسیار ضعیف می شوند و این ضعف زمینه ساز رشد سلول هایی می شود که در داخل مغز استخوان پنهان شده بودند. اما با استفاده از محلی که عامل عود لوسمی مشخص گردیده است می توان در سریعترین زمان ممکن به درمان سلول های سرطانی باقی مانده پرداخت. این مطالعات می تواند در سرطان های دیگر نیز انجام شود تا عامل عود بیماری از بین رفته و بیمار کاملا بهبود یابد.

با گذشت زمان و پیشرفت شیمی درمانی در درمان سرطان های مختلف مشاهده شده است که مرگ و میر ناشی از بسیاری از سرطان ها کاهش یافته است اما این میزان در مورد لوسمی یکسان بوده و با گذشت زمان کاهش نیافته است یکی از دلایل مهم آن عود مجدد سلول های سرطاتی و ایجاد سرطان است. هدف از این مطالعه کاهش احتمال عود سلول های توموری پس از شیمی درمانی می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه