تاریخ انتشار: دوشنبه 05 آذر 1397
نوزادانی که از مادران چاق متولد می شوند در خطر ابتلا به بیماری های کبدی قرار دارند

  نوزادانی که از مادران چاق متولد می شوند در خطر ابتلا به بیماری های کبدی قرار دارند

نوزادانی که دارای مادران چاق هستند، میکروبیوم گوارشی شان تغییر می کند و این امر می تواند منجر به التهاب و سایر تغییرات در کودک شود و همین امر خطر چاقی و ابتلا به بیماری های کبدی چرب غیر الکلی در مراحل بعدی زندگی آن ها را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تغییرات در میکروبیوم گوارشی در مراحل اولیه زندگی ممکن است به جای این که چاقی را تثبیت کند خود در ایجاد چاقی نقش داشته باشد. تیلور سودربرگ و همکارانش در دانشگاه کلرادو برای اولین بار نقش میکروبیوم گوارشی در ایجاد چاقی را نشان داده اند. چاقی کودکان به امری شایع در جهان تبدیل شده است و پیش بینی های اخیر حاکی از این است که 57 درصد کودکان امروزی تا سن 35 سالگی چاقی را تجربه می کنند. این آمار با نرخ چاقی مادران که نزدیک به 40 درصد است برابر می کند.

در این مطالعه جدید، سودربرگ و همکارانش نوزادان دو هفته ای که از مادران با وزن طبیعی و مادران چاق متولد شدند را مورد بررسی قرار دادند. آن ها نمونه مدفوع این نوزادان را جمع آوری کردند و آن ها را درون موش های فاقد میکروب کلونی زایی کردند. بررسی های آن ها نشان داد که میکروبیوم گوارشی نوزادانی که از مادران چاق متولد می شوند منجر به بروز تغییرات متابولیکی و التهابی در کبد و سلول های مغز استخوان موش می شود. سپس آن ها این موش ها را رژیم غذایی پر چربی تغذیه کردند و مشاهده کردند که این موش ها سریع تر دچار چاقی و در ادامه کبد چرب شدند. این اولین مطالعه ای است که شواهد آزمایشگاهی را ارائه می کند که نشان می دهد تغییر در میکروبیوم گوارشی نوزادان متولد شده از مادران چاق به طور مستقیم در بروز چاقی آن ها و بیماری های کبدی نقش دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه