تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آذر 1397
حفظ پتانسیل نامحدود سلول های بنیادی جنینی

  حفظ پتانسیل نامحدود سلول های بنیادی جنینی

سلول های بنیادی جنینی دارای پتانسیل نامحدودی در تولید انواع سلول های بدن هستند و زمانی که آن ها وارد یک مسیر تمایزی برای تولید یک نوع سلول یا بافت اختصاصی می شوند، پتانسیل نامحدودشان را از دست می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین انستیتو سالک پروتئین جدیدی را کشف کرده اند که همانند ترمزی روی سلول های بنیادی عمل می کند و موجب می شود که آن ها پتانسیل تمایزی نامحدودشان را حفظ کنند. این کمپلکس جدید، GBAF نام دارد و می تواند در آینده هدفی برای طب بازساختی باشد.

هر سلولی در بدن دارای مجموعه DNA مشابهی با سایر سلول ها و دارای دستورالعمل هایی برای ساخت هر سلولی در بدن است. مجموعه ای از کمپلکس های پروتئینی بزرگ موسوم به بازآرایی کننده های کروماتینی ژن ها را فعال یا خاموش می کنند و موجب می شوند که سلول های بنیادی جنینی وارد یک مسیر تمایزی خاص شوند. این کمپلکس های پروتئینی حاوی زیر واحدهای متنوعی هستند که ترکیبات متنوع این زیر واحدها منجر به تغییرتی در شکل فیزیکی DNA می شوند و تعیین می کنند که ژن هایی می توانند برای تولید سلول های تمایز یافته خاص روشن یا خاموش می شوند. یکی از این زیر واحدها حاصل همکاری پروتئین BRD9 و خانواده BAF بازآرایی کننده کروماتین است. افزودن مهار کننده BRD9 به ظروف حاوی سلول های بنیادی جنینی نشان داد که BRD9 در واقع ترمزی برای تکوین سلول های بنیادی جنینی بوده است و زمانی که کار می کند، سلول ها پرتوانی شان را حفظ می کنند و این در حالی است که مهار آن موجب می شود که سلول های بنیادی جنینی وارد فاز جدیدی از تکوین شوند. اما نکته جالب تر این بود که مشخص شد BRD9 خود یکی از بخش های ناشناخته کمپلکس BAF است. گام بعدی این مطالعه بررسی برهمکنش GBAF با پروتئین های ساختاری متنوعی است که به حفظ سازماندهی ژنوم در سلول های بنیادی جنینی کمک می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه