تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 دی 1397
پلاکت های مشتق از سلول های بنیادی می توانند روز منبعی قابل اتکا و مطمئن برای انتقال خون باشند

  پلاکت های مشتق از سلول های بنیادی می توانند روز منبعی قابل اتکا و مطمئن برای انتقال خون باشند

محققین راهی را برای رشد پلاکت های انسانی از سلول های بنیادی مشتق از چربی در شرایط آزمایشگاهی یافته اند. این دستاورد نشان می دهد که این پلاکت های تولید شده می توانند در نهایت نیاز به استفاده از پلاکت های اهدایی برای بیماران سرطانی و ... را تا حد زیادی مرتفع سازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پلاکت ها یکی از اجزای مهم خون هستند که در فرایند لخته شدن نقش دارند. انتقال پلاکت می تواند برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان یا برای کاهش اثرات شیمی درمان، عفونت ها، اختلالات ایمنی و پلاکتی کمک کننده باشد. سالانه نزدیک به 5/4 میلیون واحد پلاکت پلاسما به بیماران مختلف تزریق می شود که در حال حاضر تامین آن متکی به اهدا کننده های انسانی است. از آنجایی که نیمه عمر این پلاکت ها کمتر از یک هفته است، این میزان تنها می تواند نیازهای کوتاه مدت بیماران را مرتفع سازد. به این مشکل، احتمال رد پیوند و یا انتقال عفونت را نیز اضافه کنید.

در مطالعه ای جدید، دکتر یومیکو ماتسوبارا و همکارانش در دانشگاه کیئو سعی داشته اند طی فرایندی 12 روزه از سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی به عنوان منبعی برای تولید پلاکت استفاده کنند. این تیم تحقیقاتی طی آزمایشاتش دریافت که سلول های مشتق از چربی می توانند سلول های مگاکاریوسیتی و با اندازه پلاکت را تولید کنند که به طور طبیعی نیز ژن های متعدد و لازم برای تولید پلاکت ها را بیان می کنند. به این منظور آن ها از یک پروتکل دستکاری شده و بهبود یافته برای تمایز سلول های بنیادی مشتق از چربی و تولید پلاکت استفاده کردند و در ادامه طی یکسری آزمایشات نشان دادند که پتانسیل عملکردی این پلاکت ها بسیار شبیه پلاکت های مشتق از انسان است. شبیه سازی لخته شدن خون و آزمایش های جانوری با موش نشان داد که پلاکت ها شبیه پلاکت های اهدایی عمل می کنند و با یکدیگر تجمع یافته و لخته هایی را شکل می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه