تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 خرداد 1392
افزایش احتمال ابتلا به دیابت در فرزندان حاصل IVF

  افزایش احتمال ابتلا به دیابت در فرزندان حاصل IVF


مطالعه انجام شده توسط محققان یونانی نشان داد که: نوع خاصی از لقاح مصنوعی(IVF) شانس ابتلا به بیماری مقاومت به انسولین را در کودکان حاصل از این نوع لقاح افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از sciencedaily ؛

روش لقاح مصنوعی(IVF)  می توانند خطرابتلا به دیابت را در کودکان حاصل از این روش افزایش دهد.در طی یک لقاح  طبیعی همانند روش های درمانی IVF سلول تخمک در معرض تعداد زیادی اسپرم قرار می گیرد.در هر دو روش طبیعی و IVF سالمترین اسپرم شانس بیشتری برای رسیدن به تخمک و لقاح را دارا می باشد. اما در مقابل این دو روش یک نوع روش کمک باروری به نام ART وجود دارد که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش  یک اسپرم انتخاب شده و به طور مستقیم در یک تخمک تلقیح می شود.این تکنیک که یکی از روش های IVF می باشد، در سال 1992  به عنوان یک راه جدید برای درمان ناباروری مردانی که تعداد و تحرک  اسپرم آنها بسیار کم بود ارائه گردید و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم یا ICSI نام گرفت.

مشکلی که در این روش وجود دارد این است که اسپرم به صورت تصادفی انتخاب می شود و لزوماً این اسپرم با کیفیت ترین اسپرم موجود نمی باشد، درنتیجه این لقاح می تواند با اسپرم نامناسب صورت گیرد. این امر ممکن است در آینده  منجر به تولد فرزندانی با ریسک ابتلا به بیماری های ژنتیکی شود.

در مطالعه ای که توسط دانشندان یونانی دراین راستا انجام شد ، متابولیت ها  و مواد شیمیایی حاصل از پردازش مواد غذایی در بدن 20 دختر نابالغ که 10 نفر از آنان حاصل لقاح مصنوعی ICSI بودند مورد بررسی قرار گرفت .این دانشمندان با اندازه گیری غلظت این مواد در خون خطر ابتلا به برخی از بیماری ها نظیر چاقی ،  سندرم های متابولیک - که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد - و همچنین مقاومت به انسولین که نشانه ای از دیابت است را مورد بررسی قرار دادند. در کودکان حاصل از لقاح مصنوعی، از 72 مورد ماده شیمیایی  بررسی شده ،  38 مورد آن که مرتبط با چاقی ، دیابت و مقاومت به انسولین و سندرم های متابولیک بودند تفاوت معناداری نسبت به کودکان متولد شده به روش طبیعی نشان می داد.

این نتایج نگرانی های جدی را درمورد افزایش استعداد ابتلا به بیماری های گوناگون در فرزندان حاصل از روش های لقاح مصنوعی  ART به همراه داشته است به طوری که مطالعات انجام شده بر روی کودکان حاصل از ICSI نشان می دهد که در این افراد شانس ابتلا به بیماری مقاومت به انسولین نسب به کودکان نرمال بالاتر است.

 

پایان مطلب

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه