تاریخ انتشار: یکشنبه 12 اسفند 1397
تقویت ویرایش ژن CRISPR/Cas9 برای سلول های بنیادی خون ساز انسانی

  تقویت ویرایش ژن CRISPR/Cas9 برای سلول های بنیادی خون ساز انسانی

استفاده از ویرایش ژنوم به واسطه HDR(homology directed repair) در سلول های بنیادی خون ساز، موتاسیون های بیماری زا را به طور دقیق تصحیح می کند و موجب افزایش کارایی تصحیح سلول های بنیادی خون ساز به عنوان گزینه ای درمانی برای اختلالات/بیماری ها می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید دونالد کوهن و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا سعی در تقویت ویرایش ژنوم به واسطه HDR در سلول های بنیادی خون ساز انسانی داشته اند. به این منظور، آن ها ثابت کرده اند که استفاده از واریته Cas9 با فعالیت نوکلئازی کاهش یافته در فازهای G1 و M که با هماهنگ سازی سلول S/G2 جفت است می تواند کارایی ویرایش ژن سلول های بنیادی خون ساز را در شرایط درون تنی و برون تنی بهبود ببخشد.

برای ایجاد واریته Cas9 که ترجیحا HDR را در فاز S/G2 چرخه سلولی پیش می برد، دکتر کوهن و همکارانش از یک استراژی قدیمی استفاده کردند و بخش دومین Geminin را به انتهای C مربوط به Cas9 ادغام کردند تا اجازه دهند که پروتئین یوبی کوئیتنه شده و بوسیله کمپلکس APC/Cdh1 در فاز G1 و انتهای فاز M تخریب شود. در دامه از یک مهارکننده CDK1 برای مهار موقت سلول ها در فاز G2/M و با هدف هماهنگ سازی استفاده شد. جالب این که ارزیابی های آزمایشگاهی استراتژی ویرایش ژنومی شواهدی را مبنی بهبود نسبت HDR/NHEJ ارائه کرد که بدین معنی است می توان از این رویکرد در مطالعات زنو پیوند سلول های بنیادی خون ساز انسانی به موش های سرکوب شده از نظر ایمنی استفاده کرد.

به طور کلی استفاده از کنترل فعالیت نوکلئازی وابسته به چرخه سلولی و مسیرهای ترمیم DNA می تواند ابزاری برای تقویت ویرایش ژنوم در سلول های بنیادی خون ساز باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه