تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1392
ژن درمانی کم خونی  داسی شکل

  ژن درمانی کم خونی داسی شکل

محققان اعلام کرده اند ژن درمانی با استفاده از سلول ها ی بنیادی برا ی بیماری کم خونی داسی شکل در حال پیشرفت به سوی آزمایشات کلینیکی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، پژوهشگران از سلول های  بنیادی خون ساز به دست آمده از مغز استخوان بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل  برای درمان بیماری استفاده نموده اند. بیماری کم خونی  داسی شکل موجب می شود بدن گلبول های قرمزی را تولید نماید که شکل طبیعی نداشته و  در نتیجه جریان خون در رگ ها با اشکال روبرو شده و اندام ها از اکسیژن محروم می مانند.

طی مطالعه ای ژن خاصی وارد سلولهای بنیادی خون ساز شده است . این ژن از داسی شکل  شدن سلول ها جلوگیری می نماید. سلول های بنیادی خون ساز به علت داشتن خاصیت self-renewal  یا تجدید شوندگی منبع بی پایانی برای تولید گلبول های قرمز سالم به حساب می آیند. آزمایشات بالینی این مطالعه  در اوایل سال2014 آغاز خواهد شد. محققان از سلول های بنیادی بیمار برای درمان وی استفاده خواهند کرد. از آن جایی که در این روش نیازی به یافتن دهنده مناسب نیست بنابراین خطر دفع سلول های پیوند شده وجود ندارد . سلول های بنیادی بعد از دریافت ژن مورد نظر به مغز استخوان بیمار بازگردانده می شوند  این سلول ها که توسط ژن درمانی اصلاح شده اند، سلول های سالم را به وجود می آورند. نتایج نشان داده است که این سلول ها برای بیماران به اندازه کافی گلبول ها ی قرمز سالم تولید می کنند. سلول های ایجاد شده طول عمر بیشتری نسبت به سلول های داسی شکل دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه