تاریخ انتشار: دوشنبه 17 تیر 1392
سلول درمانی، پیوند کلیه را تبدیل به درمان دائمی می کند
دکتر ایرج نجفی

  سلول درمانی، پیوند کلیه را تبدیل به درمان دائمی می کند

یک فوق تخصص بیماری های کلیه و نفرولوژی معتقد است سلول درمانی در حین پیوند کلیه باعث می شود تا بیمار نه تنها دیگر نیازی به دارو نداشته باشد بلکه با این روش بدن گیرنده، کلیه را جزء بافت خود کرده و دیگر پس نزند .
امتیاز: Article Rating
دکتر «ایرج نجفی»  فوق تخصص بیماری های کلیه و نفرولوژی معتقد است سلول درمانی در حین پیوند کلیه باعث می شود تا بیمار نه تنها دیگر نیازی به دارو نداشته باشد بلکه با این روش بدن گیرنده، کلیه را جزء بافت خود کرده و دیگر پس نزند . در این باره خبرنگار بنیان با وی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می آید.
- آقای دکتر لطفا در خصوص سلول درمانی سرطان کلیه بفرمایید.
سلول درمانی بیماری ها در دنیا، پیشرفت های عظیمی داشته که پیوند کلیه همراه با سلول درمانی هم شامل آن می شود. اگر به بیماری که مبتلا به سرطان کلیه است، در حین پیوند سلول های بنیادی هماتوپویتیک یا مزانشیمال را از دهنده عضو جدا کرده و به بیمار در حال پیوند تزریق کنند، پیوند کلیه دائمی شده و دیگر پس زده نمی شود. داروهایی که پس از پیوند برای بیمار مصرف می شود نه تنها بسیار پر هزینه است بلکه عوارض بسیار زیادی دارد و سرطان و عفونت را در بیمار ایجاد می کند و با این روش دیگر بیمار احتیاجی به این داروها نخواهد داشت. از سوی دیگر پیوند کلیه درمانی موقتی است و پس از مدتی کلیه پس می زند که با این روش این مشکل به وجود نمی آید و بدن گیرنده، کلیه را جزء بافت خود می کند . این نوع درمان که از سلول های بنیادی در حین پیوند استفاده می شود هنوز در مرحله تحقیقاتی است و عمومی نشده است. اما سلول درمانی از نظر پیوند مغز استخوان همزمان با پیوند کلیه، در مرکز تحقیقاتی بیمارستان سینا انجام گرفته شده که نتایج موفقیت آمیزی را در بر داشته است. استفاده از سلول درمانی برای درمان بیماری های کلیه، قدم بزرگی به سمت تعالی پیوند در دنیا است .
 
-  پیوند کلیه در ایران تا چه حد موفقیت آمیز بوده است؟
تا به حال 30 هزار پیوند در ایران انجام شده است و پیوند کلیه در ایران بسیار موفقیت آمیز بوده است. کشور ما از نظر پیوند کلیه در منطقه مقام اول را داراست اما مسئله مهمی که در پیوند کلیه در ایران وجود دارد این است که پیوند در سایر کشورها بر روی اجساد انجام می شود اما در کشور ما از غریبه زنده پیوند گرفته می شود . پیوند کلیه در ایران از کمیت بسیار بالایی برخوردار است ولی از نظر کیفیت و آزمایش های ایمنولوژی کلیه بسیار ضعیف است و این به خاطر عدم ارتباط با سایر کشورهای پیشرفته در سال های اخیر است. به همین خاطر در رابطه با پاره ای از پیوندها ، مونیتورینگ و پس زدگی ناشی از آنتی بادی پیوند مشکل وجود دارد چون دستگاههایی که باید به کشور وارد شود، وارد نشده و به سختی می توان بیماران را مدیریت کرد. مثلا در دنیا بیماران ما به راحتی پیوند می شوند و کلیه آنها پس نمی زند چون سیستم و مونیتورینگ آنتی بادی ها را دارند اما کشور ما از این نظر محروم است و حتی کشورهای همسایه مانند عربستان و ترکیه که ارتباط خوبی با کشورهای دیگر دارند این دستگاه ها را دارند. اگر از نظر اخلاقی و اشکالات مونیتورینگ ایمنولوژی، مشکل ما حل شود ، پیوند کلیه در ایران چیزی از دنیا کم نخواهد داشت. این در حالی است که صف انتظار برای پیوند در سایر کشورها بسیار طولانی است مثلا در آمریکا 7 سال، در اروپا 13 سال اما در ایران نهایت یک سال طول می کشد.
 
_  نشانه های سرطان کلیه چیست؟
 
سرطان کلیه دارای چند علامت مهم است که درد پهلو، خون ریزی در ادرار، کاهش وزن، تب، احساس خستگی یا ضعف عمومی در بدن و ایجاد یک توده در طرفین شکم و ناحیه کلیه از علائم آن است که در بیشتر موارد این علائم با هم دیده نمی شود. در صورت بروز این علائم ، بیمار باید فورا به پزشک مراجعه کنند تا با انجام سونوگرافی و آزمایش ادرار تشخیص داده شود.
 
- بیشتر در چه سنی افراد ممکن است به سرطان کلیه مبتلا شوند ؟
 
سن شیوع سرطان کلیه پس از 50 سالگی است اما در سالهای اخیر بروز این نوع سرطان در جوانان نیز مشاهده شده است که ممکن است به علت تماس با مواد صنعتی، شیمیایی، آلودگی هوا، مواد مخدر و استعمال سیگار باشد اما هیچکس علت دقیق آن را نمی داند. بیماریهای کلیوی از آن جهت حائز اهمیت است که بیماریهای قلبی و عروقی را تشدید می کند.
 
-  تشخیص سرطان کلیه چگونه است؟
 
معاینه فیزیکی یکی از راههای تشخیص است که پزشک تب و یا فشار خون را اندازه گیری می کند همچنین شکم و پهلوها را برای بررسی احتمالی تومور لمس می‌کند. از دیگر راههای آن آزمایش ادرار، آزمایش خون، سی تی اسکن، سونوگرافی و بیوپسی ( نمونه برداری) است.
 
- درمان مناسب برای سرطان کلیه چیست؟
 
درمان سرطان کلیه بستگی به این دارد که بیماری در چه فازی باشد. به طور مثال  در مرحله اول، سرطان محدود به داخل کلیه بوده و در مرحله دوم تومور به اطراف کلیه رسیده و در حالت سوم سرطان غدد لنفاوی را فرا گرفته و در مرحله آخر سرطان به کبد، طحال و روده می رسد. نوع درمان بستگی به این دارد که سرطان درچه مرحله ای است. مثلا در مرحله یک و دو تنها عمل جراحی کارساز خواهد بود اما در مراحل بعدی درمان های تکمیلی مانند شیمی درمانی نیز نیاز است. اما به طور معمول مناسبترین درمان جراحی است که همراه با برداشتن کامل کلیه یا بخشی از کلیه همراه است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه