تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مهر 1398
کشیدن سیگار حین بارداری ممکن است باروری نوزادان دختر در آینده را تحت تاثیر قرار دهد

  کشیدن سیگار حین بارداری ممکن است باروری نوزادان دختر در آینده را تحت تاثیر قرار دهد

نوزادان دختری که مادران آن ها حین بارداری شان سیگار می کشند، نشانه هایی از قرار گرفتن در معرض تستوسترون افزایش یافته را نشان می دهند که این امر می تواند شرایط هورمونی آن ها و عملکرد تولید مثلی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های مطالعه ای جدید که در پنجاه و هشتمین نشست سالیانه انجمن اندوکرینولوژی کودکان ارائه شده است، نشان می دهد که سیگار یک مختل کننده اندوکرینی است که می تواند موجب مردانه شدن دختران در رحم شود و دختران این زنان که طی بارداری سیگار کشیده اند ممکن است در آینده و در طولانی مدت از مشکلات هورمونی و تولیدمثلی رنج ببرند. به عقیده محققین سموم و ترکیبات موجود در سیگار دارای ویژگی های مختل کنندگی اندوکرینی هستند که سطح تستوسترون را ممکن است افزایش دهند. نوزادان دختری که در رحم در معرض سطوح بالای این هورمون مردانه قرار بگیرند، در معرض خطر بالای عوارض جانبی منفی و طولانی مدت روی باروری و متابولیسم شان هستند.

فاصله آنوژنیتال(Anogenital distance(AGD))، فاصله بین نقطه میانی مقعد تا ناحیه واژن بوسیله سطح تستوسترون و طی تکوین جنینی تنظیم می شود و به همین دلیل یک مارکر حساس قرار گرفتن در معرض تستوسترون و سلامت تولید مثلی طولانی مدت خواهد بود. در این مطالعه جدید محققین ترکیه ای AGD را در 56 نوزان دختر و 64 نوزاد پسر مادرانی که طی بارداری سیگار می کشیدند، اندازه گیری کردند. این فاصله در نوزادان دختر به میزان قابل توجهی بیشتر بود و با میزان سیگار کشیدن مادران متناسب بود و این در حالی بود که روی AGD پسران اثری نداشت. این افزایش قابل توجه در AGD دختران مادران سیگاری می تواند نشانگر قرار گرفتن در معرض تستوسترون بالا باشد و مشکلات طولانی مدت و کوتاه مدتی را برای سلامتی این نوزادن در آینده ایجاد کند که از جمله آن ها مشکلات متابولیسمی و باروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه