تاریخ انتشار: یکشنبه 23 تیر 1392
کشف نشانگری برای پیش بینی بیماری هانتینگتون

  کشف نشانگری برای پیش بینی بیماری هانتینگتون

علائم مشخص کننده بیماری در برخی از بیماری های عصبی مانند آلزایمر ، پارکینسون و هانتینگتون زمانی ظاهر می شود که بیماری آسیب قابل توجهی در مغز ایجاد کرده است.در حال حاضر هیچ درمان کاملی در مرحله ظهور بیماری برای این بیماری ها وجود ندارد. گروهی از محققان بین المللی نشان دادند که اندازه گیری فعالیت الکتریکی د رمغز موش های آزمایشگاهی مبتلا به هانتینگتون می تواند وجود این بیماری را قبل ازنمایان شدن علائم عمده آن نشان دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از sciencedaily ؛ دانشمندان با تجزیه  و تحلیل الکتروانسفالوگرام و فنوتیپ های خواب در موش های آزمایشگاهی مدل  R6/2 مبتلا به هانتینگتون قبل از بروز علائم عمومی وجود این بیماری را به اثبات رساندند.این تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری دکتر Stephen Morairty مدیر مرکز علوم اعصاب با استفاده از روش غیرتهاجمی الکتروسفالوگرافی (EEG)، تغییرات در فعالیت الکتریکی اعصاب در موش های آزمایشگاهی مبتلابه هانتینگتون را اندازه گیری نمودند. شناسایی تغییراتی قابل توجه در EEG قبل از بروز علائم بیماری نشان می دهد که EEG می تواند در شناسایی نشانگرهای زیستی نشان دهنده بیماری های عصبی مورد استفاده قرار گیرد.
سینگنال های EEG همانند نورکه از فرکانسهای مختلف تشکیل شده و هر فرکانس یک رنگ را ایجاد می کند،از باندهای فرکانسی مختلف مانند : دلتاϪ، تتاϴ و گاماɣ تشکیل شده است.در این مطالعه اختلالاتی در هرسه باند در موش های مبتلا به هانتینگتون دیده شد.نکته قابل توجه این است که فعالیت درباند تتا و گاما با پیشرفت بیماری کند می شود و می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.
این مطالعات نشان می دهد که تغییرات EEG می تواند به عنوان یک شاخص برای اختلال های زمینه ای مغز در بیماری های عصبی مطرح شود که  قبل از ظهور علائم بیماری رخ می دهد. تا به حال اکثر تحقیقات EEG در بیماران مبتلابه بیماری های عصبی  تغییرات قابل توجهی در الگوهای EEG را پس از بروز علائم بیماری نشان داده اند. اگر چه مطالعات قبلی نشان داده اند که در بیماران آلزایمری نیز همانند بیماری هانتینگتون تغییرات مجزا و گسترده ای در الگوهای EEG دیده می شود، اما همچنان محققان به دنبال تغییراتی هستند که چند دهه قبل از شروع بیماری نمایان شود.
بیماری هانتینگتون یک اختلال ارثی است که باعث مرگ سلول های عصبی خاصی درمغز می گردد و در نتیجه منجر به اختلال عملکرد حرکتی ، کاهش عملکرد شناختی و ایجاد علائم روانی می شود.این بیماری در حقیقت یک جهش ژنتیکی می باشد که منجر به تغییر در پروتئینی می شود که با اختلال در عملکرد  سلول های عصبی همراه  است.
پایان مطلب
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه