تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 اسفند 1398
رویکرد جدید برای استفاده از سلول های بنیادی برای بهبود پیوند مغز استخوان

  رویکرد جدید برای استفاده از سلول های بنیادی برای بهبود پیوند مغز استخوان

محققین مونت سینای راهی را برای تقویت پتانسیل سلول های بنیادی خون ساز یافته اند که می تواند راهگشای رویکردی جدید برای پیوند مغز استخوان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نادر بودن سلول های بنیادی خون ساز (HSCs)، پیوند مغز استخوان را به عنوان یک درمان موثر برای اختلالات خونی و تومورهای جامد به شدت محدود می سازد. در مطالعه ای جدید، محققین در مونت سینای گزارش کرده اند که دستکاری فعالیت متابولیکی لیزوزوم ها به عنوان مراکز ذخیره سازی و بازیافت درون سلول، می تواند پتانسیل سلول های بنیادی خون ساز موجود در پیوند مغز استخوان را تا 90 برابر افزایش دهد.

به عقیده محققین برای این که پتانسیل سلول های بنیادی در شرایط کشت آزمایشگاهی به طور بهینه حفظ شود، آن ها نباید به طور دائم تقسیم شوند زیرا این امر آن ها را تحت استرس متابولیک قرار می دهد و در نتیجه سلامتی و طول عمر آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل آن ها باید به صورت خفته باقی بمانند و این امر در شرایط برون تنی مشکل است. در این راستا، این مطالعه کشف کرده است که لیزوزوم ها کلید خفتگی سلول های بنیادی خون ساز هستند و سرکوب کردن فعالیت لیزوزوم ها(نه تحریک آن ها) خفتگی و پتانسیل سلول های بنیادی را تقویت می کند و این امر از ارزش درمانی برخوردار است. هم مطالعات سلولی و هم مطالعات موشی و جانوری حاکی از تایید این یافته بود. هم چنین این مطالعه نشان داده است که مهار گلیکولیز نیز خفتگی و پتانسیل سلول های بنیادی خون ساز که روش تامین انرژی این سلول ها است را تقویت می کند.

به نظر می رسد یافته های این مطالعه می تواند راه را برای تقویت پتانسیل سلول های بنیادی در پیوند مغز استخوان هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه