تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399
پروتئین های مشتق از عقرب برای انتقال داروهای آرتریت به مفاصل

  پروتئین های مشتق از عقرب برای انتقال داروهای آرتریت به مفاصل

میلیون ها آمریکایی با درد و محدودیت های جسمی آرتریت و سایر بیماری های التهابی زندگی می کنند. هرچند استروئیدها و داروهای دیگر می توانند این درد را تسکین دهند، اما می توانند با عوارض جانبی جدی نیز همراه شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعۀ جدیدی در نشریه علمی Science Science به چاپ رسیده است که نشان می دهد یک پروتئین کوچک مشتق از زهر عقرب می تواند با عوارض جانبی استروئیدها مقابله کند.

دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان فرد هوچینسون، پروتئین کوچکی را در سم عقرب تشخیص داده اند که به سرعت در غضروف مفصلی تجمع می یابد. آنها این پروتئین های کوچک را با استروئیدها مرتبط کردند تا التهاب را در رت های مبتلا به آرتریت معکوس کنند. محققان دریافتند که با تغلیظ شدن داروهای استروئیدی به کمک پروتئین مشتق از زهر عقرب از سمت آن ها در سایر نقاط بدن و هم چنین خطر عفونت ناشی از درمان بدون استروئیدها جلوگیری می شود.

دکتر جیم اولسون ، دانشمند ارشد این پروژه توضیح می­دهد: برای مبتلایان به آرتریت مفاصل متعدد ، عوارض جانبی کنترل بیماری می تواند به همان اندازه بدتر از خود بیماری باشد. استروئیدها تمایل دارند به هرجای بدن بروند به جز جایی که به آنها بیشتر مورد نیاز است. بیش از یک دهه پیش ، اولسون یک پروتئین کوچک به نام deathstalker را در زهر عقرب کشف کرد که می تواند به سلولهای سرطانی معیوب بچسبد. وی در سال 2010 شرکتی بنام Blaze Bioscience را تأسیس کرد تا بتواند یک رنگ آزمایشی موسوم به  Tumor Paint BLZ-100 را از یک نسخه خاص و درخشان پروتئین هدفمند deathstalker تولید کند. اکنون این روش به عنوان ابزاری برای جراحان مورد آزمایش قرار گرفته است تا دقیقاً تومورهای مغزی را که به سختی دیده می شوند ، روشن کرده و ببینند.

در چهار سال پیش، اولسون و همکارانش ده ها پپتید حاصل از عقرب ها و عنکبوت ها را در آزمایشات خود بکار بردند و همچنان به کشف ملکولهای دیگری که بتوانند برای عبور از سد خونی مغز استفاده کنند، کوشیدند و در این میان پس از مشاهدۀ تجمع و ماندگاری پپتید در غضروف، به این نتیجه رسیدند که این پپتیتدها را می­توان در درمان آتروز بکار گرفت.

اولسون پس از کشف این پروتئین­های کوچک ، به شیمیدانان در امکانات مرکزی درمان­شناسنی و طراحی ملکولی فرد هوچ روی آورد. آنها چندین سال را صرف ساختن راهی برای پیوند آن با داروها کردند. این تیم در ابتدا پپتید خود را با استروئیدی موسوم به دگزامتازون جفت کردند و دریافتند که مقادیر کمی از این دارو در جریان خون موشها نشت کرد و در نتیجه از عوارض جانبی آن کاسته شد.

این مطالعه، ترکیب مشتق از زهر عقرب را یک ترکیب موثر برای کاهش عوارض جانبی استروئیدها در درمان بیماری های مختلف از جمله آرتریت معرفی کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه