تاریخ انتشار: دوشنبه 07 مرداد 1392
ژنی جدید به تشخیص و درمان سرطان مثانه کمک می کند

  ژنی جدید به تشخیص و درمان سرطان مثانه کمک می کند

شواهدی توسط دانشمندان امریکایی درآزمایشات پیش بالینی به دست آمده است که نشان می دهد ژنی به نام mda-9/syntenin می تواند به عنوان هدف درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی مثانه به کار رفته و به جلوگیری متاستاز آن ها کمک کند. با استفاده از اطلاعات جدید شاید بتوان روشی غیر تهاجمی برای تشخیص و مشاهده روند پیشرفت سرطان مثانه ارائه نمود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia ، طی این مطالعه که جزئیات آن در مجله Clinical Cancer Research به چاپ رسیده است محققان نشان داده اند که در کشت های سلولی و موش هایی که برای مطالعه سرطان مثانه تولید شده اند ژن melanoma differentiation associated gene-9/syntenin (mda-9/syntenin) به تنظیم رشد سرطان مثانه و متاستاز کمک می کند . آن ها همچنین نشان داده اند که افزایش در بیان ژن مذکور با پیشرفت بیماری رابطه مستقیم دارد. بنابراین این ژن هدف مناسبی برای تشخیص و مشاهده رشد و متاستاز سرطان مثانه است. به علاوه سرکوب بیان ژن  mda-9/syntenin منجر به کاهش قابل توجهی در رشد سرطان و توانایی گسترش آن در بدن است. در حال حاضر مارکرهای زیستی وجود ندارند که بتوان به کمک آن ها متاستاز سرطان مثانه را پیش بینی نمود. یافته های این گروه از پژوهشگران می تواند به توسعه  روش های نوین تشخیص ، مانیتور و درمان سرطان مثانه بیانجامد.این ژن با تاثیر بر روی یک گیرنده فاکتور رشد به نام EGFR پیشرفت بیماری را تنظیم می کند . این گیرنده در سطح سلول های سرطانی شده مثانه قرار دارد و در مکانیزم های گوناگونی که باعث ازدیاد سلولها ، رشد رگ ها ی خونی جدید، مهاجرت سلولها و مقاومت آن ها به آپوپتوز  یا خود کشی سلولی می شوند ،نقش دارد. mda-9/syntenin به  طور فیزیکی به EGFR متصل شده  وبا بر هم زدن فرایند های مهم متعددی به پیشرفت سرطان کمک می کند.

محققان پیش از این دریافته بودند این ژن در بسیاری از سرطان ها بیش از حد بیان شده و عامل مهمی در متاستاز سرطان ملانوماست.

محققان با ادامه مطالعه در مورد این ژن قصد دارند با استفاده ا زحیوانات آزمایشگاهی  مکانیزم هایی را که باعث شروع این نوع سرطان می شوند شناسایی کنند.

تشخیص این سرطان اغلب با روش های تهاجمی صورت میگیرد بنابراین بسیاری از افراد برای انجام آزمایشات لازم دیر به پزشک مراجعه می کنند که به نوبه خود باعث تاخیر در درمان خواهد شد.محققان امیدوارند که مطالعات فوق منجر به ابداع  روش های کم تهاجمی تر برای تشخیص و درمان سرطان مثانه و در نهایت مرگ ومیر کم تر شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه