تاریخ انتشار: شنبه 04 مرداد 1399
یک داروی آزمایشگاهی که همانندسازی ویروس زیکا را کاهش می دهد و مانع از میکروسفالی می شود

  یک داروی آزمایشگاهی که همانندسازی ویروس زیکا را کاهش می دهد و مانع از میکروسفالی می شود

گروهی از محققین دانشگاه سائوپائولوی برزیل کشف کرده اند که مهار پروتئین AHR( گیرنده آریل هیدروکربن)، سیستم ایمنی را مقدور می سازد که با همانندسازی ویروس زیکا به طور موثرتری مقابله کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروتئین AHR (گیرنده آریل هیدروکربن)، در تنظیم ایمنی، حفظ سلول های بنیادی و تمایز سلولی نقش دارد. در مطالعه صورت گرفته در دانشگاه سائوپائولوی برزیل، محققین دریافته اند که یک درمان ضد ویروسی قادر است که تکوین میکروسفالی و سایر بدریختی های موجود در جنین های موش که مادرشان در زمان بارداری آلوده به ویروس زیکا بود را مهار کند.

برای این امر آن ها موش های باردار را بین روز دهم تا دوازدهم بارداری به ویروس زیکا آلوده کردند. زمانی که نوزادان به دنیا آمدند مشاهده شد که صخامت لایه قشری مغز نوزادان موش به طور قابل توجهی کاهش یافته است و هم چنین تغییراتی نیز در تعداد و مورفولوژی سلول های قشری مغز و سایر سلول های مغز مشاهده شد. هم چنین مشاهده شد که ویروس در جفت و در مغز نوزادان موش ها در مقایسه با سایر اندام ها بیشتر مشاهده شد. در ادامه و آزمایش های صورت گرفته آن ها از یک داروی آزمایشگاهی که AHR را مهار می کند استفاده کردند و مشاهده کردند که همانندسازی ویروس زیکا کاهش یافت. آن ها موش های مادر را بعد از آلوده شدن به ویروس و تا آخر دوره بارداری مورد تیمار با مهار کننده AHR قرار دادند. بعد از تولد مشاهده شد که نوزادان این مادرها دارای مغزی نرمال از نظر اندازه و وزن بود و بار ویروسی آن نیز در مقایسه با موش های تیمار شده کمتر بود. به عقیده محققین این مطالعه، استفاده از مهار کننده AHR می تواند به میزان قابل توجهی همانندسازی ویروس زیکا را کاهش دهد و در نتیجه اثر کمتری روی سلول های بنیادی عصبی مغزی وجود خواهد داشت و فرد دچا میکروسفالی نخواهد شد.

پایان مطب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه