تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 شهریور 1399
شناسایی نقش یک ژن پیش از این ناشناخته در باروری

  شناسایی نقش یک ژن پیش از این ناشناخته در باروری

پژوهشی جدید در دانشگاه واشنگتن ژن خاصی را شناسایی کرده بود که نقش آن پیش از این در باروری ناشناخته بود. حذف این ژن در موجودات مدل آزمایشگاهی مانند مگس سرکه، کرم های حلقوی، گورخرماهی و موش موجب شد که این جانوران باروری شان را از دست بدهند و خیلی زودتر از معمول نابارور شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این ژن انسانی موسوم به پروتئین غشای پوشش هسته ای 1(NEMP1) به طور گسترده مطالعه نشده است. در جانوران، موتاسیون در ژن های همولوگ این ژن با اختلالاتی در تکوین چشم همراه است!. در این مطالعه نیز هدف اولیه محققین باروری نبود و آن ها بیشتر سعی داشتند که با استفاده از فناوری های ژنتیکی ژن های دخیل در تکوین چشم را در جنین های مگس سرکه شناسایی کنند. زمانی که محققین ژن همولوگ NEMP1 را در مگس سرکه بلوک کردند مشاهده کردند که مشکلی برای چشم آن ها پیش نیامد. ارزیابی های بیشتر بسیار شگفت آور بود زیرا مشاهده شد که این جانوران به طور کامل عقیم بودند و دارای اندام های تولید مثلی ناقص نیز بودند. مطالعه بیشتر نشان داد که این پروتئین در پوشش هسته تخمک های انسانی نیز وجود دارد و در لقاح نقش اساسی را بازی می کند. هم چنین ارزیابی های بیشتر نشان داد که جهش در این ژن با یائسگی زودهنگام زنان همراه است.

در گام بعدی این مطالعه محققین با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 موتاسیونی را در NEMP1 سلول های بنیادی جنینی ایجاد کردند و در ادامه آن ها را به تخمک تمایز دادند تا اثر این موتاسیون روی پوشش هسته را مشاهده کنند. نتایج نشان داد که این موتاسیون روی نرمی و سفتی پوشش هسته اثر می گذارد و در نتیجه فرایند لقاح را مشکل می کند و به نوعی موجب نابارور شدن تخمک می گردد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه