تاریخ انتشار: شنبه 26 مهر 1399
مدل های توموری آزمایشگاهی و بهبود درمان های سرطان تخمدان

  مدل های توموری آزمایشگاهی و بهبود درمان های سرطان تخمدان

محققین مدل های توموری سه بعدی از سرطان تخمدان را در آزمایشگاه تولید کرده اند که می تواند موجب افزایش درک از این بیماری و ارائه درمان های جدید شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه های ناتینگهام و کوئین ماری یک ریز محیط سه بعدی چند سلولی را ایجاد کرده اند که روشی که سلول های توموری در سرطان تخمدان رشد می کنند و هم چنین پاسخ دهی آن ها به داروهای شیمی درمانی را تقلید می کند. در حال حاضر 90 درصد درمان هایی که در مطالعات پیش بالینی موفق هستند در فازهای اولیه مطالعات بالینی با شکست مواجه می شوند و کمتر از 5 درصد داروهای سرطانی در کارآزمایی های بالینی موفق هستند. این تست های پیش بالینی معمولا روی کشت های دو بعدی و هم چنین مدل های جانوری انجام می شوند که نمی توانند پیش بینی درستی از عملکرد دارو در بدن انسان داشته باشند.

در این مطالعه جدید، محققین از پپتیدهای آب گریز برای سازماندهی کردن همزمان پروتئین های ماتریکس خارج سلولی درون مدل های سه بعدی قابل کنترل و ایجاد ریز محیط توموی استفاده کردند. این ماتریکس کمپوزیت پپتید/پروتئین برای شبیه سازی ویژگی های فیزیکی، زیست مولکولی و سلولی تومورهای موجود در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان استفاده شد. در ادامه پاسخ دهی این تومورهای رشد یافته در آزمایشگاه به داروهای شیمی درمانی سنجیده شد و مشاهده شد که این مدل توموری مرگ از زیست مواد پپتیدی/پروتئینی و سلولی به خوبی به داروهای شیمی درمانی پاسخ می دهند و این پاسخ دهی آن ها بسیار شبیه پاسخ دهی تومورها در شرایط درون تنی است.

به عقیده محققین این مدل های توموری سرطان تخمدان می توانند پلت فرم مناسبی برای تست های دارویی و درمانی برای سرطان تخمدان باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه