تاریخ انتشار: شنبه 29 آذر 1399
روشی ایمن و هدفمند برای ژن درمانی با استفاده از CRISPR

  روشی ایمن و هدفمند برای ژن درمانی با استفاده از CRISPR

لیپوزوم های فعال شده با نور می توانند به ژن درمانی با استفاده از CRISPR کمک کنند و این روش می تواند ایمن تر و مستقیم تر از روش های فعلی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تیمی از محققین و مهندسین زیست پزشکی در UNSW سیدنی دریافته اند که می توان از لیپوزوم ها برای کپسوله کردن داروها یا ژن ها استفاده کرد. این لیپوزوم ها می توانند توسط نور تحریک شوند تا داروی داخل خود را در یک مکان خاص از بدن آزاد کنند.

تاکنون در فناوری ژن درمانیCRISPR  (که از RNA راهنما برای جستجوی توالی ژن معیوب و یک پروتئین Cas9  برای برش یا جایگزینی آن با نسخه های سالم استفاده می شده است)، از ویروسها برای یافتن سلولهای هدفمند با مولکولهای CRISPR بارگذاری شده استفاده شده است اما در آخرین تحقیقات این محققین نشان داده اند که چگونه می توانند از یک ابزار ایمن تر و روش منحصر به فرد برای رساندن مولکول های CRISPR به ناحیه هدف در بدن استفاده کنند.

از آنجا که لیپوزوم ها متداول ترین و ثابت ترین وسیله حمل دارو هستند، از ایمنی بیشتری نسبت به استفاده از ویروس ها برخوردار هستند به این دلیل که ویروس ها مشکلات خاص خود را ایجاد می کنند زیرا پیش بینی واکنش بیماران به ویروس ها دشوار است.

این تیم با این چالش روبرو شد که چگونه اطمینان حاصل کند که این مولکول های متصل کننده ژن هدف مناسب را در زمان مناسب پیدا می کنند. پاسخ ، آنها استفاده از نور بود. برخلاف سیستم های سنتی حمل  مبتنی بر لیپوزوم ، لیپوزوم های مورد استفاده در این مطالعه می توانند تحت تابش نور فعال شوند. هنگامی که نور به لیپوزوم ها تابانده شود ، به یکباره تحریک شده و کل دارو را در مکان مورد نظر آزاد می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه