تاریخ انتشار: یکشنبه 03 شهریور 1392
تاثیر سلول های بنیادی جنینی بر سرطان مغز

  تاثیر سلول های بنیادی جنینی بر سرطان مغز

پیوند سلول های بنیادی جنینی به نحوی مطلوب اختلال در عملکرد شناختی القاء شده بوسیله اشعه را بهبود می بخشند.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از EurekAlert، حیوانات آزمایشگاهی بعد از پیوند، بهبودی را در حافظه فضایی هیپوکامپی و ابراز ترس نشان دادند.
بیمارانی که تحت تیمار با  تابش جمجمه ای برای سرطان مغز قرار گرفته اند ممکن است راهی برای درمان و حفظ زندگی پیدا کنند اما اغلب از عوامل شناختی پیشرونده و ناتوان کننده مانند نقص های حافظه ای و یادگیری فضایی رنج می برند. نقایص شناختی عاملی کمکی برای اثرات قابل توجه جانبی روی کیفیت زندگی بیماران بازمانده بعد از اشعه درمانی هستند. در مطالعه ای به منظور بهبود اختلال شناختی بعد از اشعه درمانی، دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا، سلول های بنیادی جنینی را به حیوانات آزمایشگاهی که دچار اختلالات شناختی القاء شده با اشعه بودند، پیوند زدند و دریافتند که به میزان زیادی منجر به بهبودهای شناختی می شود.
چندین مکانیزم در اختلال شناختی بعد از اشعه تابی در بیمارانی که به بدخیمی های سیستم عصبی مرکزی دچار هستند،دخیل است. این شامل تهی شدن هیپوکامپ از جمعیت های سلولی بنیادی یا پیش ساز حساس به اشعه است. بنابراین استفاده از استراتژی های پیوند سلول های بنیادی جایگزین، می تواند راهکاری مناسب باشد. محققین تاثیر بالقوه مفید پیوند درون هیپوکامپی سلول های بنیادی عصبی انسانی مشتق از جنین را با پیوند این سلول ها به رت های آزمایشگاهی یک ماه بعد از این که این جانوران در معرض اشعه تابی جمجمه ای قرار گرفته بودند و دچار نقایص شناختی شده بودند، کشف کردند.
 تیم تحقیقاتی گزارش دادند که سلول های بنیادی پیوند شده تمایز عصبی شدیدی را متحمل شدند، تماس های سیناپسی جدیدی را شکل دادند، عوامل نوروتروفیک آزاد کردند و  درجه ای از پیشرفت ادغام ساختاری مدارهای حرکتی نشان دادند. آن ها دریافتند که  در حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته، حافظه فضایی هیپوکامپی و احساس ترس مربوط به هیپوکامپ در مقایسه با گروه کنترل که تحت اشعه قرار گرفته بودند اما سلول به آن ها پیوند نشده بود، بهبود معناداری نشان دادند. هم چنین سلول های پیوند شده به نواحی گلیالی و عصبی هیپوکامپ مهاجرت کرده و  تمایز می یابند. سلول های بنیادی در سرتاسر هیپوکامپ بقاء پیدا می کنند و تمایز می یابند و به طور معناداری اختلال عملکردی شناختی را بهبود می بخشند.
دکتر سانبرگ در این زمینه می گوید:" اختلال عملکردی شناختی یک اثرجانبی تاسف بار در استفاده از اشعه درمانی برای سرطان مغز است و شناخت راه هایی برای بهبود اختلال، مانند به کاربردن پیوند سلول های بنیادی، زمینه مهمی در تحقیقات ایجاد می کند." این مطالعه گامی مهم به سوی تکوین درمان های بالینی است اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه