تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 تیر 1400
واکسن کرونا در شیردهی

  واکسن کرونا در شیردهی

نتایج بررسی اولیه واکسن های کووید-19 از نوع mRNA در شیر مادران نشان داد که هیچ اثری از این واکسن ها در شیر مادران پس از واکسیناسیون وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، اخیرا محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که واکسن های کووید-19 از نوع mRNA از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی شود. آن ها شیر مادر هفت زن را پس از دریافت واکسن mRNA مورد بررسی قرار دادند.در این مطالعه واکسن های Pfizer و Moderna ، که هر دو حاوی mRNA هستند، مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سن مادران 37.8 سال و سن فرزندان آنها از یک ماه تا سه سال بوده است. نمونه های شیر قبل از واکسیناسیون و در زمان های مختلف تا 48 ساعت پس از واکسیناسیون جمع آوری شد. بنا به گفته محققان هیچ یک از نمونه ها میزان قابل تشخیصی از  mRNA واکسن را در هیچ یک از اجزای شیر نشان ندادند. با این حال خاطرنشان کردند که این مطالعه به دلیل حجم کم نمونه، محدود بوده است و برای تخمین بهتر تأثیر واکسن ها بر نتایج شیردهی، به داده های بالینی بیشتری از جمعیت بزرگتر نیاز است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که افراد شیرده نیز واکسینه شوند و آکادمی طب شیردهی گفته است که خطر کمی برای ورود نانوذرات واکسن یا mRNA آن به بافت پستان و یا انتقال آن به شیر وجود دارد.

نتایج این مطالعه در 16 جولای 2021 در مجله JAMA Pediatrics به چاپ رسیده است. این یافته ها اولین داده های مستقیم ایمنی واکسن در دوران شیردهی را ارائه می دهد و می تواند نگرانی های موجود در رابطه با عدم تمایل مادران شیرده به واکسیناسیون و یا قطع شیردهی پس از واکسیناسیون را برطرف سازد. هرچند که قبل از آن به مطالعات گسترده تری در این زمینه نیاز است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2781679

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه