تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 شهریور 1392
سلول درمانی پارکینسون در راه است

  سلول درمانی پارکینسون در راه است

محققان امیدوارند که از پیوند سلول های بنیادی به عنوان درمان مناسبی جهت بیماری پارکینسون در آینده ای نزدیک استفاده کنند .
امتیاز: Article Rating
سلول های بنیادی جنینی می توانند موجب افزایش نورون های سازنده دوپامین در بیماران مبتلا به پارکینسون شود که این ماده شیمیایی در بدنشان کاهش یافته است. گرچه هنوز این طرح آزمایشگاهی و عمومی نشده است اما محققان امیدوارند که از پیوند سلول های بنیادی به عنوان درمان مناسبی جهت بیماری پارکینسون در آینده ای نزدیک استفاده کنند . 
پیشرفت سلول درمانی پارکینسون در دنیا
پژوهشگران آمریکایی با به کارگیری سلول های بنیادی به دست آمده از جنین انسان، بیماری پارکینسون را در موش های صحرایی با موفقیت درمان کردند. آنها موفق شدند سلول های بنیادی جنینی انسان را به سلول های عصبی تبدیل کنند که ماده شیمیایی مغز با نام دوپامین را تولید می کند.هنگامی که این سلول ها در مغز موش های صحرایی پیوند زده شد، آنها دوپامین تولید کردند و بر عارضه های بیماری پارکینسون حیوانی چیره شدند. 
سلول درمانی پارکینسون در ایران
برای اجرای این طرح در ایران از سلولهای بنیادی جنینی موشی استفاده شد و با استفاده از یکسری فاکتورها این سلولها تبدیل به سلولهای تولید کننده دوپامین شد و به بیمار پیوند زده شد و برای تمایز سلولهای بنیادی به سلولهای عصبی از ماده موثر کندر به نام BBA که قبلا اثر آکسون زایی آن به اثبات رسیده بود به کار برده شد. این ماده نه تنها باعث شد که طول آکسونها و دندریت های سلولهای عصبی افزایش یابد بلکه در تمایز سلولهای بنیادی به سلولهای عصبی هم نقش داشت. فاز آزمایشگاهی این تحقیقات به پایان رسیده است و در صورت کسب نتایج مورد نظر وارد فاز بالینی می شود.
ژن درمانی پارکینسون
برای انتقال مواد ژنتیک بداخل مغز بیماران پارکینسونی، محققان از برخی ویروسها نظیر آدنوویروس یا لنتی ویروس استفاده می کنند. قبل از اینکه از این ویروسها بعنوان ناقل ژن استفاده شود بایستی قابلیت بیماری زایی آنها را متوقف کرد. ژنهایی که مواد درمانی ( نظیر GDNF و یا پروتئین هایی که دوپامین تولید می کنند) را کند می کنند را می توان وارد این ویروسها کرد؛ سپس این ویروسها مستقیما به قسمت مورد نظر در مغز فرستاده می شوند تا یا از تخریب بیشتر سلولهای سازنده دوپامین جلوگیری کنند و یا این سلولها را برای تولید دوپامین تحریک کنند. محققان ساختار این ویروسها را طوری تغییر داده اند که نتوانند به قسمتهای دیگر بدن انتشار یابند. این ویروسها در چندین تحقیق روی حیوانات آزمایش شده اند و نشان داده شده که واقعا تخریب سلولهای عصبی را کند می کنند و پیشرفت علائم بیماری پارکینسون را در حیوانات متوقف یا حتی آنها را درمان می کنند. فعلا ژن درمانی در بیماران پارکینسونی بعنوان درمان قابل استفاده نیست، و هنوز در مراحل اولیه تحقیقات قرار داریم. هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوانیم بگوییم آیا بالاخره این روش موثر خواهد بود و یا چه زمانی قابل استفاده خواهد بود.
پیشگیری از علائم
محققان در حال بررسی مکمل هایی هستند که بتوانند سلول های عصبی را از آسیب های پارکینسون محافظت کنند. در سال 2002 محققان نشان دادند که مصرف 1200 میلی‌گرم کوآنزیم Q10 در کند شدن بیماری پارکینسون نقش دارد. افرادی که قهوه می نوشند و سیگاری ها، ممکن است کمتر به بیماری پارکینسون دچار شوند. ورزش کردن اثرات مثبتی روی مغز و مصرف دوپامین دارد. همچنین موجب هماهنگی حرکات، بهبود تعادل و راه رفتن و کاهش لرزش می شود. برای بهتر نتیجه گرفتن، بهتر است 3 تا 4 بار در هفته و به مدت یک ساعت ورزش کنید. تردمیل و دوچرخه سواری نیز برای این بیماران مفید می باشند.
پارکینسون و علائم آن 
بیماری پارکینسون  (Parkinson)یک اختلال ویرانگردر بازسازی سلول های عصبی است. سلول های عصبی برای کمک به کنترل حرکت ماهیچه ها از دوپامین استفاده می کنند که بر اثر این بیماری سلول های تولید کننده دوپامین مغز به تدریج نابود می شوند. این اشکال بر روی قابلیت مغز در ارسال پیام ها اثر گذاشته، منجر به از دست دادن عملکرد ماهیچه ها، کاهش حرکت و لرزش آنها می شود. پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از 60‬سالگی است از هر ‪  100‬نفر بالای ‪  60‬سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود که پنج تا ‪ 10‬درصد بیماران را تشکیل می‌دهند. تقریبا 66 درصد بیماران طی 5 سال اول بیماری و 80درصد پس از 10 سال دچار ناتوانی می‌گردند. حرکت کند و کاهش یافته، سفتی و لرزش عضلانی و عدم تعادل، جویدن ناقص، اختلال در بلع و سخن گفتن از بارزترین نشانه های این بیماری است . در این بیماری فرد با لرزش فرکانس ۴ تا ۵ هرتز روبروست و افسردگی و زوال عقلی یا دمانس نیز غالباً با این بیماری همراه هستند. در اکثر موارد بیماری پارکینسون ارثی نیست. با این حال خانواده های کمی وجود دارند که شیوع این بیماری در آنها بیشتر است. برخی تغییرات یا موتاسیون های ژنتیک در این خانواده ها کشف شده اند و پروتئین های مرتبط با آنها نیز مشخص شده اند. این استعداد ژنتیک همراه با عوامل محیطی احتمالی (نظیر ویروس ها و غیره) می تواند احتمال ابتلای فرد را به بیماری پارکینسون افزایش دهد.
تشخیص و درمان پارکینسون
از آنجا که هیچ روش آزمایشگاهی و رادیولوژیک برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد، تشخیص فقط توسط پزشک و بر اساس علائم بالینی داده می شود. وجود حداقل دو مورد از سه علامت اصلی (لرزش در موقع استراحت، کندی حرکت و سفتی عضله) لازم است، ضمن اینکه علل دیگری نظیر مصرف داروهای ضدجنون، یا بروز سکته های متعدد در مناطقی از مغز که مسئول کنترل حرکت هستند، رد شود. پزشکان گاهی بررسی نورولوژیک و اسکن مغز را برای اطمینان از عدم وجود بیماری های دیگر توصیه می کنند. در حال حاضر هیچ نوع روش علاج بیماری پارکینسون وجود ندارد و گرچه داروهای مدرن زیادی در کاهش علائم این بیماری ساخته شده اند اما این داروها برای مدت کوتاهی موثر هستند و عوارض زیادی چون تسریع در ایجاد حرکات غیر ارادی (لرزش دست و پا) را به دنبال دارد و تاثیری در جلوگیری از پیشرفت بیماری ندارند. درمان جراحی کاشت الکترود (DBS) نیز گذشته از عوارض جراحی، نمی تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد. با این روش پالس های الکترودی، مغز را تحریک می کند و موجب کاهش سفتی، لرزش و کندی حرکات بدن می گردد. این شیوه موجب توقف پیشرفت بیماری نمی شود و نیز بر دیگر علائم اثر نمی کند.
 
 
 
 
 
 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه