تاریخ انتشار: شنبه 15 آبان 1400
درمان نابینایی از طریق پیوند سلول‌های پیش ساز گیرنده نور

  درمان نابینایی از طریق پیوند سلول‌های پیش ساز گیرنده نور

پتانسیل درمانی پیش سازهای گیرنده نوری مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) در درمان بیماری های ارثی شبکیه به اثبات رسید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، بیماری های ارثی شبکیه (IRDs) گروهی از بیماری های ژنتیکی هستند که مشخصه‌ی اصلی آنها، آسیب پیش رونده شبکیه و در نهایت از دست دادن بینایی است. شیوع جهانی IRDs تقریباً یک نفر از هر 2000 نفر است. این اختلالات از جمله علل اصلی نابینایی در سراسر جهان هستند.

سلول‌های گیرنده نوری در شبکیه چشم یافت می شوند و به نور پاسخ می دهند و آن را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند که واکنش های زنجیره ای فیزیولوژیکی را فعال می کند. این سیگنال ها از طریق عصب بینایی برای پردازش به مغز ارسال می شود.

با ظهور فناوری سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) و سلول‌های بنیادی جنینی (ESC)، درمان با سلول‌های بنیادی بازسازی‌کننده این پتانسیل را دارد که یک درمان جایگزین برای تخریب مزمن و پیشرفته‌ی شبکیه باشد. مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال Stem Cell Research and Therapy منتشر شده است، به رهبری دکتر زینی، استادیار گروه چشم‌پزشکی دانشگاه ملی سنگاپور، پتانسیل درمانی پیش‌سازهای گیرنده نوری مشتق شده از iPSC انسانی را در میمون بررسی می‌کند. نتایج بدست‌آمده ادغام ساختاری و عملکردی سلول‌های پیوند شده را در ناحیه زیرین ماکولار همراه با تشکیل شدن سد خونی- شبکیه‌ای نشان می‌دهد. 

پیش از این، بهبود بینایی پس از پیوند پیش‌سازهای گیرنده نور شبکیه در مدل‌های موشی IRD، مشاهده شده است، اما شواهد محدودی در مورد توانایی این پیوندها برای نجات آسیب شبکیه در پستانداران پیشرفته‌تر وجود دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8314642/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه