تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آذر 1400
نقش کمبود ویتامین D در ایجاد بیماری‌های قلبی

  نقش کمبود ویتامین D در ایجاد بیماری‌های قلبی

محققان شواهدی را برای نقش کمبود ویتامین D در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شناسایی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان به نقل از Science Daily، بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و تخمین زده می‌‌شود که سالانه 17.9 میلیون نفر در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌‌دهند. در استرالیا، CVD عامل یک مورد از هر چهار مورد مرگ و میر است و هر سال پنج میلیارد دلار برای اقتصاد استرالیا هزینه دارد که بیش از هر بیماری دیگری است.

غلظت‌های پایین ویتامین D در بسیاری از نقاط جهان رایج است. داده‌های به دست آمده از بیوبانک انگلستان نشان می‌‌دهد که 55 درصد از شرکت کنندگان سطوح پایین ویتامین D (کمتر از 50 نانومول در لیتر) و 13 درصد کمبود شدید (کمتر از 25 نانومول در لیتر) دارند. سطح پایین ویتامین D در حدود 23 درصد از مردم استرالیا، 24 درصد از مردم ایالات متحده و 37 درصد از مردم کانادا ثبت شده است.

این ویتامین به سادگی و به طور رایگان توسط نور خورشید قابل جذب است. علاوه بر نور خورشید که مهمترین منبع برای دریافت ویتامین D است، ویتامین D را همچنین می‌توان از غذاها، از جمله ماهی‌های روغنی، تخم‌مرغ و غذاها و نوشیدنی‌های غنی شده دریافت کرد. متأسفانه غذا منبع نسبتا ضعیفی از ویتامین D است و حتی یک رژیم غذایی سالم معمولا حاوی مقدار کافی از این ویتامین نمی‌باشد.

اخیرا مطالعه‌ای توسط دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی (University of South Australia) انجام شده است که نشان می‌‌دهد کمبود ویتامین D  می‌‌تواند در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی نیز نقش داشته باشد. در این مطالعه از اطلاعات 267980 نفر استفاده شد که به تیم اجازه داد تا شواهد آماری قوی برای ارتباط بین کمبود ویتامین D و CVD ارائه دهند.

این مطالعه که 6 دسامبر 2021 در مجله European Heart Journal منتشر شده است، نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالاتر در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D نسبت به افرادی که سطح طبیعی ویتامین D دارند، بیشتر است. در افرادی که پایین ترین سطح ویتامین D را داشتند نسبت به افراد با سطوح کافی این ویتامین، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیش از دو برابر بود.

این نتایج نشان می‌دهد که اگر بتوانیم سطوح ویتامین D را در حد استانداردها افزایش دهیم، می‌توانیم بر میزان بیماری‌های قلبی عروقی نیز تاثیر بگذاریم. بنا به اظهارات محققان، با افزایش مقادیر ویتامین D به سطوح حداقل nmol/L 50 در افراد مورد مطالعه که کمبود این ویتامین را داشتند، حدود 4/4 درصد از کل موارد CVD می‌‌توانسته پیشگیری شود.

با توجه به شیوع جهانی این بیماری کشنده، درک نقش کمبود ویتامین D برای سلامت قلب بسیار مهم است و می‌‌تواند به کاهش بار جهانی بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

توجه: دستورالعمل انجمن استخوان و مواد معدنی استرالیا و نیوزیلند (ANZBMS) و دستورالعمل پوکی استخوان استرالیا (OA) (2012) سطوح ویتامین D (25 هیدروکسی ویتامین D ) را به شرح زیر طبقه بندی می‌‌کند:

  • کمتر از 30 نانومول در لیتر:  کمبود
  • 30-50 نانومول در لیتر: کمبود خفیف
  • بیش از 50 نانومول در لیتر: کافی برای سلامت استخوان‌ها

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://academic.oup.com/eurheartj/advance-article-abstract/doi/10.1093/eurheartj/ehab809/6448753

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه