تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 دی 1400
تحصیلات آکادمیک ‌‌‌‌مانع از پیری مغز می‌شود

  تحصیلات آکادمیک ‌‌‌‌مانع از پیری مغز می‌شود

افراد مسن با پیشینه‌ی تحصیلات بالا نسبت به افراد کمتر تحصیلکرده علائم زوال مغزی کمتری نشان می‌دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اثرات تحصیلات خوب و آموزش مداوم در طول زندگی تا سن پیری نیز ادامه دارد. یافته‌‌‌‌های اولیه از یک مطالعه‌ی طولانی مدت نشان داد که فرآیندهای تخریب کننده‌ی مشخصی در مغز افراد با تحصیلات آکادمیک کمتر است. مغز این افراد بهتر ‌‌‌‌می‌تواند محدودیت‌‌‌‌های مربوط به اختلالات وابسته به سن ادراکی و عصبی را جبران کند.

محققان دانشگاه زوریخ، بیش از 200 نفر از افراد سالخورده‌ی سوئیسی را طی 7 سال مورد پایش قرار دادند. این افراد به زوال عقل مبتلا نبودند، هوش بالاتر از میانگین جامعه داشتند و زندگی اجتماعی بسیار فعالی داشتند. آن‌‌‌‌ها به لحاظ نوروآناتو‌‌‌‌می‌ و نوروسایکولوژی با استفاده از MRI مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشمندان با ارزیابی داده‌‌‌‌ها دریافتند که تحصیلات آکادمیک اثرات ممانعت کننده بر زوال عقل وابسته به سن دارد.

مارکر‌‌‌‌های بیماری عروق کوچک مغز با زوال عقل وابسته به سن در ارتباط هستند. این مارکر‌‌‌‌ها که نشان دهنده‌ی میزان تغییرات در ماده‌ی سفید مغز و حجم پارانشیم مغز هستند، طی 7 سال بررسی شدند. همچنین، مشاهده شد که تحصیلات بالاتر اثرات محافظتی بر ماده‌ی سفید و عملکرد سرعت پردازش دارد.

از طرفی، مشاهده شد که به کار بردن دارو‌‌‌‌های ضد پر‌فشاری و کلسترول بالای خون نیز اثرات سودمندی بر میزان عملکرد مغز داشتند.

بنابراین، ممکن است مغز افرادی که در سنین بالا فعال است، کمتر در معرض فرآیندهای زوال قرار گیرد؛ اگرچه این امر باید در مطالعات طولانی مدت که در حال انجام است، تأیید شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/education-aging-brain-19858/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه