تاریخ انتشار: شنبه 02 بهمن 1400
استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در ترمیم آسیب نخاعی

  استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در ترمیم آسیب نخاعی

برای نخستین بار درجهان، یک دانشگاه ژاپنی اعلام کرد که در اولین کارآزمایی بالینی بی نظیر در نوع خود، موفق به پیوند سلول‌های بنیادی به بیمار مبتلا به ضایعه نخاعی شده‌است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، در حال حاضر هیچ درمان موثری برای فلج ناشی از صدمات جدی نخاعی، که تصور می شود بیش از 100000 نفر را تنها در ژاپن تحت تاثیر قرار می دهد وجود ندارد.

جراحان دانشگاه Keio توکیو-ژاپن، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (Induced Pluripotent Stem Cells, iPS)، برای درمان آسیب‌ها استفاده کرد یا خیر. سلول‌های iPS از سلول‌های بالغ تخصص‌یافته مشتق می‌شوند که ابتدا به حالت جوانی و بنیادینگی برگردانده می‌شوند. سپس، می‌توان آنها را وادار کرد تا به انواع مختلف سلول‌ها، تمایز یابند. این تیم از محققین، سلول‌های iPS را وادار به تمایز به سلول‌های بنیادی عصبی کردند.

اولین گام در این آزمایش، شامل کاشت بیش از دو میلیون سلول مشتق شده از iPS در نخاع یک بیمار بود. مرحله اولیه این مطالعه با هدف تایید بی خطر بودن روش پیوند انجام می شود. این بیمار حداکثر تا سه ماه توسط یک کمیته مستقل تحت نظر خواهد بود تا روشن شود که آیا مطالعه می تواند با خیال راحت ادامه یابد و دیگران می توانند پیوند دریافت کنند یا خیر. جزئیات بیماران محرمانه است، اما تمرکز تیم بر روی افرادی است که 14 تا 28 روز قبل از عمل زخمی شده اند.

این دانشگاه در سال 2019 تأییدیه دولت ژاپن را برای این کارآزمایی بالینی دریافت کرد، اما فرایند اجرای طرح موقتاً به دلیل همه‌گیری کووید-19 متوقف شده بود. تعداد سلول‌های پیوند شده و بی‌خطری این روش درمانی، پس از انجام آزمایش‌های مختلف بر روی حیوانات تعیین شد. با این حال، محققان اعلام کردند که، در حالی که آنها برای اثرات درمانی نظارت خواهند داشت، هدف اصلی این مطالعه بررسی بی‌خطری تزریق سلول‌ها است.

پایان مطلب/

لینک منبع: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20220114_18/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه