تاریخ انتشار: یکشنبه 08 اسفند 1400
نتایج امیدوارکننده فاز 1 آزمایش دارویی برای بیماران HIV

  نتایج امیدوارکننده فاز 1 آزمایش دارویی برای بیماران HIV

به همت محققان آمریکایی، ایمنی و اثربخشی یک داروی جدید در درمان ایدز (HIV) نشان داده شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، در یک کارآزمایی بالینی فاز 1 که توسط محققان دانشگاه مینه سوتا-آمریکا انجام شده‌است، بی‌خطری و اثربخشی یک داروی جدید در درمان بیماری ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) بررسی و نتایج آن به تازگی در Nature Medicine منتشر شده‌است.

این کارآزمایی شامل یک داروی تحقیقاتی جدید به نام N-803 است که پیش از این در سرطان‌های خون و سایر تومورها مورد مطالعه قرار گرفته‌است. این اولین بار است که این دارو بر روی بیماران HIV آزمایش می‌شود.

در این کارآزمایی فاز 1، 16 شرکت‌کننده که حداقل به مدت یک سال تحت درمان ضد رتروویروسی (ART) بودند، شرکت داده‌ شدند. از بین شرکت‌کنندگان، 11 نفر کارآزمایی را با حداقل عوارض جانبی تکمیل کردند، که نشان می دهد تجویز N-803 برای بیماران HIV که تحت تحت درمان ضد رتروویروسی قرار دارند بی‌خطر است.

 اگرچه هدف اولیه این مطالعه، تنها بررسی بی‌خطری این دارو بود؛ کاهش قابل توجهی در سلول‌های آلوده به HIV در خون شرکت‌کنندگانی که از N-803 استفاده می‌کردند، تا شش ماه پس از درمان مشاهده‌ شد.                     

آنچه در نتایج این آزمایش فاز 1 هیجان‌انگیز است، در واقع کاهش تعداد سلول‌های آلوده به HIV  بود، که نشان می‌دهد این ممکن است در نهایت بخشی از یک استراتژی درمان HIV باشد که مدت‌ها بشر در انتظار آن بود. تیم تحقیقاتی امیدوار است این دارو در آینده نزدیک به مرحله آزمایشی فاز 2 برود تا در نهایت یک درمان امیدوارکننده برای مبتلایان به HIV کشف شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

DOI: 10.1038/s41591-021-01651-9

                

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه